Mäklar-vd: Osäker bostadsmarknad leder till snabba avslut

Coronakrisen har gjort att säljarna blir allt mer oroliga över hur marknaden kommer att utvecklas vilket gör att de vill göra snabba affärer. Samtidigt ställer rådande situation krav på att mäklarfirmor snabbt ställer om för att bejaka köpares förväntningar om virtuella och privata visningar. Det säger Svensk Fastighetsförmedlings vd LIZA NYBERG till EFN Ekonomikanalen.

Liza Nyberg, vd på Svensk Fastighetsförmedling. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

”Vi försöker ställa om och inte ställa in vår verksamhet. Och vi har varit tvungna att göra det i ganska högt tempo”, säger Liza Nyberg.

Rent praktiskt handlar det om att lyssna noga på kunder och att förändra hur och när bostäderna visas. Digitala möten, digitala visningar och privata visningar har blivit mycket vanligare. Hon menar att många av spekulanterna visar en högre intressenivå för objekten och ofta initialt väljer en digital visning för att sedan boka in en privat visning.

Färsk statistik från Hemnet visar att bostadsaffärer går snabbare än innan coronakrisen var faktum. Den bilden känner även Liza Nyberg igen:

”Vi har haft många säljare som har velat göra avslut relativt snabbt för att man inte vet hur det ser ut i morgon.”

Även köpare kan i vissa fall börja få bråttom då det är många som har sålt men avvaktat med att köpa.

Liza Nyberg har däremot inte observerat att coronakrisen hittills har påverkat priserna på bostadmarknaden.

”Vi har inte sett hela månadens prisstatistik, men utifrån vår kunskap från vår kedja har priserna inte gått ner”, säger hon.

Om coronakrisen innebär en kraftigt ökad arbetslöshet som leder till att människor tvingas lämna sina boenden framöver så lär det emellertid påverka bostadspriserna.

”Det får ju så klart en påverkan på priserna, och de kommer inte gå upp”, säger Liza Nyberg.

Hon menar samtidigt att det kan vara ett bra läge för bostadsköpare som letar efter ett långsiktigt boende nu:

”Nu är det lite fler bostäder till salu vilket gör att man kanske till och med kan hitta sin drömbostad under den här peioden.”

Se hela intervjun här (10:57 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.