Malala Yousafzai nya personen som porträtteras i barnboksserien Små människor, stora drömmar

Nu släpps en helt ny, färgsprakande bok i den omtyckta barnboksserien Små människor, stora drömmar: Malala Yousafzai. Efter flera hyllade böcker i den unika biografiserien som lyfter historiska och betydelsefulla personer, deras liv och bedrifter, är författaren Maria Isabel Sánchez Vegara tillbaka med den sextonde boken som översatts till svenska.

Malala Yousafzai är den internationellt hyllade aktivisten som gjort sig känd genom sitt orubbliga mod och engagemang för alla barns lika rätt till skolgång. Idag driver hon kampen vidare genom sin fond, och har inspirerat såväl barn som vuxna över hela världen till att stå upp för det man tror på och att aldrig ge upp sin dröm.

Boken är en hyllning till Malala själv, och även till betydelsen av det skrivna ordet, och kraften som kommer ur kunskap och skolgång – något alla barn har rätt till.

MARIA ISABEL SÁNCHEZ VEGARA är uppvuxen i Barcelona, har en bakgrund som creative director och har varit aktiv författare sedan 2014. Hennes framgångsrika bokserie Små människor, stora drömmar kombinerar kreativitet med lärande och möjliggör ett pedagogiskt möte mellan barn och populärkultur. Böckerna finns översatta till 23 språk.

Om bokens handling:

Malala föddes i staden Mingora i Pakistan. I hennes hem var det en självklarhet att hon skulle få samma möjlighet till utbildning som hennes bröder hade. Men när flickor plötsligt förbjöds att gå i skolan vägrade Malala att rätta sig efter förbudet. En dag utsattes hon därför för ett mordförsök som den nya talibanregimen låg bakom.

Malala fick livshotande skador, men överlevde mirakulöst. Hennes inspirerande kamp för jämställdhet och allas rätt till utbildning kunde fortsätta – ett arbete som hon 2014 tilldelades Nobels fredspris för. Därmed blev hon den yngsta fredspristagaren någonsin.

På ett pedagogiskt, inbjudande och kreativt vis berättar Maria Isabel Sánchez Vegara om Malalas liv och gärning som stämningsfullt ramas in av illustratören Manal Mirzas drömska och färgglada bilder. Med ett lättsamt språk är boken perfekt att läsa för och med barn mellan 3–6 år och belyser på ett enkelt sätt vikten av civilkurage och likabehandling av alla människor.

Serien Små människor, stora drömmar lyfter historiska och samtida personer som på olika sätt varit betydelsefulla såväl historiskt som samtida, som exempelvis konstnärer, forskare, författare och människorättskämpar. Böckerna finns översatta till 23 språk och uppmuntrar barn över hela världen att tro på sig själva, stå upp för det man tror på och framförallt: drömma stort.

För recexförfrågan, vänligen kontakta Moa Olofsson, moa.olofsson@bookmarkforlag.se.

Lauren Groff följer upp Matrix med modern Robinson Crusoe24.4.2024 13:56:29 CEST | Pressmeddelande

I dag släpps Den vilda flykten på svenska. Boken utspelar sig under tidigt 1600-tal och är en fristående fortsättning på medeltidsskildringen Matrix. Författaren Lauren Groff har utnämnts till en av de bästa författarna i sin generation, tilldelats över ett tjugotal prestigefyllda priser och i år listats som en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen. Hennes nya bok är en poetisk äventyrshistoria med många kommentarer till vår samtid.

Ny bladvändare av Tiktok-fenomenet Taylor Jenkins Reid18.4.2024 10:17:14 CEST | Pressmeddelande

Idag släpps Carrie Soto är tillbaka av Taylor Jenkins Reid på svenska. Det är den fjärde boken i samma värld som inleddes med Evelyn Hugos sju äkta män. New York Times-bästsäljaren som utnämnts till en av årets bästa böcker av flera amerikanska källor är en spännande och underhållande hyllning till starka och ambitiösa kvinnor, samtidigt som den gör upp med orättvisor inom sportvärlden.