Mälardalstrafik

Mälardalstrafik kommenterar SJs förtida uppsägning av trafikavtal i Mälardalen

Dela

SJ har i dag meddelat att man säger upp avtalet med Mälardalstrafik i förtid. Sedan förhandlingar inleddes den 18 februari har Mälardalstrafik arbetat för att få till en stånd en process för den fortsatta dialogen. Mälardalstrafiks styrelse reagerar starkt på beskedet om uppsägning, detta i ett läge där det fortgår förhandlingar.

Kristoffer Tamsons (m), styrelseordförande Mälardalstrafik, trafikregionråd Region Stockholm

– Att statens eget järnvägsbolag agerar på detta sätt, under en pågående pandemi samtidigt som företrädare för regeringen uttalat krav på att samhällsviktig trafik inte ska dras ned, väcker många frågor. 

Monica Johansson (s), vice ordförande Mälardalstrafik, regionstyrelsens ordförande Region Sörmland

– Förhandlingar inleddes nyligen och pågår fortfarande, och vi upplever det som märkligt att SJ redan uppfattar dem som avslutade.

Johan Örjes (c), ledamot Mälardalstrafik, regionråd Region Uppsala

– Det rimliga är givetvis att SJ i likhet med oss regioner tar ansvar för att upprätthålla trafiken under pågående pandemi tillsammans med sina ägare.

Julie Tran (c ), ledamot Mälardalstrafik, regionråd Region Östergötland

– SJs argumentation håller inte ihop. Staten har uppmanat till att upprätthålla kollektivtrafiken, samtidigt som det statligt ägda SJ nu säger upp avtalet för tågtrafiken i Mälardalen i förtid.

Tommy Levinson (s), ledamot Mälardalstrafik, regionråd Region Västmanland

– Resenärerna kan vara lugna. Tågtrafiken kommer inte sluta gå.

Nina Höijer (s), ledamot Mälardalstrafik, regionråd Region Örebro län

– Vi står fast vid att förhandling med SJ fortgår och kommer att vara konstruktiva i den fortsatta processen.

Kontakter

Om

Mälardalstrafik
Mälardalstrafik
Kollektivtrafikens Hus, Centralplan 3
111 20 Stockholm

08-402 76 00https://malardalstrafik.se/

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Vi ansvarar för de nya Mälartågen som kör på fyra regionalltågsinjer i Mälardalen och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Följ Mälardalstrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mälardalstrafik

Ökat utbud med Mälartåg den 10 februari10.2.2020 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Söndagen den 15 december 2019 började nya Mälartåg att trafikera Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm. Nu utökas trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer. Mälardalstrafik har nu tagit emot fler Mälartåg vilket möjliggör att utöka trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer per vardag från och med den 10 februari. Detta innebär samtidigt att alla turer på Svealandsbanan kommer att trafikeras med nya Mälartåg. Därmed fasas loktågen ut helt och hållet. De tillkommande turerna kommer att avgå/ankomma, vardagar: Avgång Eskilstuna 08.31, ankomst Stockholm C 09.32 Avgång Eskilstuna 16.33, ankomst Stockholm C 17.34 Avgång Stockholm C 07.22, ankomst Eskilstuna 08.23 Avgång Stockholm C 15.14, ankomst Eskilstuna 16.14 De nya avgångarna innebär att ”halvtimmestrafiken” morgon och eftermidd

DOSTO MÄLARTÅG16.12.2019 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Stadler levererar 33 fyravagnars elektriska tvåvåningståg av DOSTO-modell till Transitio på uppdrag av MÄLAB. Tågen får i Sverige typbeteckningen ER1 och kommer att användas för regionaltrafik i Mälardalen. Tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Eskilstuna – Örebro (vissa tåg till och från Uppsala), Stockholm – Katrineholm – Hallsberg, Stockholm – Nyköping – Norrköping och Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping. Tågen har fått beteckningen ER1 och levereras mellan 2019 och 2021. Med en topphastighet på 200 km/h har tågen speciellt anpassats för att vara i bruk under den svenska vintern. De är designade för att klara ned till minus 40 grader och ett snödjup om 80 cm på spåren. Exempel på designlösningar som tagits fram för att klara dessa villkor är vagnsövergångar med dubbla bälgar, stora snöplogar, effektiva golv- och väggvärmesystem och speciellt anpassad isolering. Tågens underrede har formgivits för att minimera nedisning. Mälartåg rymmer 333 passagerare som bekvämt ka

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum