Mälartåg sätts i trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm

Dela

Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya Mälartåg sattes i trafik på sträckan Örebro–Eskilstuna–Stockholm i december 2019 och på sträckan Hallsberg-Katrineholm-Stockholm i mars 2020.

Bild 1 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil
Bild 1 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil

Nu är det dags för nästa steg i den stora satsningen då Mälartåg sätts i trafik på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm.*

Under vecka 23 tog Mälardalstrafik emot fordon nummer 22 av totalt 33 fordon vilket innebär att vi den 22 juni hälsar resenärerna på stationerna Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central välkomna ombord på nya Mälartåg som är de nya dubbeldäckade regionaltågen för ett bekvämt och effektivt resande. Tre tåg sätts i trafik nu på sträckan och till senhösten planeras samtliga avgångar att trafikeras av Mälartåg, då ska alla SJs loktåg vara utbytta mot toppmoderna Mälartåg. Under sommaren då Getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholms södra stängs av kommer loktågen på Nyköpingsbanan även att bytas ut mot X40 fordon (SJs dubbeldäckare).

Från tidtabellsskiftet i december blir det även några fler avgångar mellan Nyköping och Stockholm i rusningstid.

⦁ Nya sträckor innebär nya möjligheter. När Mälartåg nu sätts i trafik mellan Norrköping-Nyköping-Stockholm tar vi ytterligare ett steg mot ett bekvämare, bättre och smartare pendlande i Stockholm-Mälarregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik, MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Totalt planeras 33 Mälartåg att sättas i trafik fram till vintern 2020. Först ut var det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central som fick resa med de nya regionaltågen i december 2019. Därefter var det sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central där Mälartåg introducerades i mars 2020. Under hösten/vintern 2020/21 planeras Mälartåg att trafikera sträckan Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala.
⦁ Det är glädjande att ännu fler resenärer nu får möjlighet att resa med nya Mälartåg. En kollektivtrafik som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.

Om Mälartåg
De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg finns klimatanläggning och resenären kan också ta med sin cykel. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär i mån av plats. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Invigningsevent och pressinbjudan
På grund av rådande omständigheter med Covid-19 pandemin planerar vi för invigningsevent samt pressinbjudan för att fira trafikstarten på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm under hösten. Mer information kommer efter sommaren.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer (se bifogad linjekarta):
Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala) - december 2019
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm - mars 2020
Norrköping-Nyköping-Stockholm - juni 2020
Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala - hösten/vintern 2020/2021

SJ är trafikoperatör
SJ är under innevarande trafikavtal trafikoperatör för Mälartåg och ansvarar även för Mälartåg Kundservice. Periodbiljetten Movingo och samma biljetter som på SJ Regional gäller dvs även Länskort eller SJs enkelbiljetter, endagsbiljetter och 10-biljetter. Länskorten köper man hos till exempel Sörmlandstrafiken, VL eller Länstrafiken Örebro, och övriga biljetter köps i SJs app, på sj.se eller hos SJs ombud. Det går även bra att köpa Movingo periodbiljett i Movingo-appen eller på movingo.se. Sök resan och tidtabeller på sj.se eller se tidtabeller på malartag.se

* Tågtrafiken mellan Stockholm Central och Stockholms södra (Getingmidjan) stängs av för repara-tioner mellan 22 juni och 17 augusti vilket gör att Mälartåg inte trafikerar Stockholm Central under perioden. Mälartåg vänder i Flemingsberg vilket gör att resenärerna får ta sig till och från sina ankom-mande och avgående tåg genom att åka pendeltåg till eller från pendeltågsstationen Stockholm City.


Kontaktpersoner:
Sanna Carlsson, Marknadsansvarig Mälardalstrafik
Tel: 070-786 18 68, mail: sanna.carlsson@malardalstrafik.se

Emil Johansson, Pressekreterare till Kristoffer Tamsons
Tel: 070-737 76 33. mail: emil.e.johansson@sll.se


Bakom Mälartåg står Mälardalstrafik som är ett samarbete mellan regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Den avtalade trafiken utförs under innevarande trafikavtal av SJ och Åkerbergs Trafik. Läs mer på www.malardalstrafik.se och malartag.se

Bilder

Bild 1 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil
Bild 1 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil
Ladda ned bild
Bild 2 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil

⦁	Mälartåg linjesträckning

⦁	Produktblad Mälartåg
Bild 2 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil ⦁ Mälartåg linjesträckning ⦁ Produktblad Mälartåg
Ladda ned bild

Om

Mälardalstrafik
Mälardalstrafik
Kollektivtrafikens Hus, Centralplan 3
111 20 Stockholm

08-402 76 00https://malardalstrafik.se/

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Vi ansvarar för de nya Mälartågen som kör på fyra regionalltågsinjer i Mälardalen och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Följ Mälardalstrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mälardalstrafik

Ökat utbud med Mälartåg den 10 februari10.2.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Söndagen den 15 december 2019 började nya Mälartåg att trafikera Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm. Nu utökas trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer. Mälardalstrafik har nu tagit emot fler Mälartåg vilket möjliggör att utöka trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer per vardag från och med den 10 februari. Detta innebär samtidigt att alla turer på Svealandsbanan kommer att trafikeras med nya Mälartåg. Därmed fasas loktågen ut helt och hållet. De tillkommande turerna kommer att avgå/ankomma, vardagar: Avgång Eskilstuna 08.31, ankomst Stockholm C 09.32 Avgång Eskilstuna 16.33, ankomst Stockholm C 17.34 Avgång Stockholm C 07.22, ankomst Eskilstuna 08.23 Avgång Stockholm C 15.14, ankomst Eskilstuna 16.14 De nya avgångarna innebär att ”halvtimmestrafiken” morgon och eftermidd

DOSTO MÄLARTÅG16.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Stadler levererar 33 fyravagnars elektriska tvåvåningståg av DOSTO-modell till Transitio på uppdrag av MÄLAB. Tågen får i Sverige typbeteckningen ER1 och kommer att användas för regionaltrafik i Mälardalen. Tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Eskilstuna – Örebro (vissa tåg till och från Uppsala), Stockholm – Katrineholm – Hallsberg, Stockholm – Nyköping – Norrköping och Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping. Tågen har fått beteckningen ER1 och levereras mellan 2019 och 2021. Med en topphastighet på 200 km/h har tågen speciellt anpassats för att vara i bruk under den svenska vintern. De är designade för att klara ned till minus 40 grader och ett snödjup om 80 cm på spåren. Exempel på designlösningar som tagits fram för att klara dessa villkor är vagnsövergångar med dubbla bälgar, stora snöplogar, effektiva golv- och väggvärmesystem och speciellt anpassad isolering. Tågens underrede har formgivits för att minimera nedisning. Mälartåg rymmer 333 passagerare som bekvämt ka

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum