Mälartåg sätts i trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm

Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya Mälartåg sattes i trafik på sträckan Örebro–Eskilstuna–Stockholm i december 2019 och på sträckan Hallsberg-Katrineholm-Stockholm i mars 2020.
Bild 1 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil

Nu är det dags för nästa steg i den stora satsningen då Mälartåg sätts i trafik på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm.*

Under vecka 23 tog Mälardalstrafik emot fordon nummer 22 av totalt 33 fordon vilket innebär att vi den 22 juni hälsar resenärerna på stationerna Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central välkomna ombord på nya Mälartåg som är de nya dubbeldäckade regionaltågen för ett bekvämt och effektivt resande. Tre tåg sätts i trafik nu på sträckan och till senhösten planeras samtliga avgångar att trafikeras av Mälartåg, då ska alla SJs loktåg vara utbytta mot toppmoderna Mälartåg. Under sommaren då Getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholms södra stängs av kommer loktågen på Nyköpingsbanan även att bytas ut mot X40 fordon (SJs dubbeldäckare).

Från tidtabellsskiftet i december blir det även några fler avgångar mellan Nyköping och Stockholm i rusningstid.

⦁ Nya sträckor innebär nya möjligheter. När Mälartåg nu sätts i trafik mellan Norrköping-Nyköping-Stockholm tar vi ytterligare ett steg mot ett bekvämare, bättre och smartare pendlande i Stockholm-Mälarregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik, MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Totalt planeras 33 Mälartåg att sättas i trafik fram till vintern 2020. Först ut var det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central som fick resa med de nya regionaltågen i december 2019. Därefter var det sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje Syd-Flemingsberg-Stockholm Central där Mälartåg introducerades i mars 2020. Under hösten/vintern 2020/21 planeras Mälartåg att trafikera sträckan Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala.
⦁ Det är glädjande att ännu fler resenärer nu får möjlighet att resa med nya Mälartåg. En kollektivtrafik som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland.

Om Mälartåg
De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg finns klimatanläggning och resenären kan också ta med sin cykel. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär i mån av plats. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Invigningsevent och pressinbjudan
På grund av rådande omständigheter med Covid-19 pandemin planerar vi för invigningsevent samt pressinbjudan för att fira trafikstarten på sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm under hösten. Mer information kommer efter sommaren.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer (se bifogad linjekarta):
Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala) - december 2019
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm - mars 2020
Norrköping-Nyköping-Stockholm - juni 2020
Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala - hösten/vintern 2020/2021

SJ är under innevarande trafikavtal trafikoperatör för Mälartåg och ansvarar även för Mälartåg Kundservice. Periodbiljetten Movingo och samma biljetter som på SJ Regional gäller dvs även Länskort eller SJs enkelbiljetter, endagsbiljetter och 10-biljetter. Länskorten köper man hos till exempel Sörmlandstrafiken, VL eller Länstrafiken Örebro, och övriga biljetter köps i SJs app, på sj.se eller hos SJs ombud. Det går även bra att köpa Movingo periodbiljett i Movingo-appen eller på movingo.se. Sök resan och tidtabeller på sj.se eller se tidtabeller på malartag.se

* Tågtrafiken mellan Stockholm Central och Stockholms södra (Getingmidjan) stängs av för repara-tioner mellan 22 juni och 17 augusti vilket gör att Mälartåg inte trafikerar Stockholm Central under perioden. Mälartåg vänder i Flemingsberg vilket gör att resenärerna får ta sig till och från sina ankom-mande och avgående tåg genom att åka pendeltåg till eller från pendeltågsstationen Stockholm City.

Kontaktpersoner:
Sanna Carlsson, Marknadsansvarig Mälardalstrafik
Tel: 070-786 18 68, mail: sanna.carlsson@malardalstrafik.se

Emil Johansson, Pressekreterare till Kristoffer Tamsons
Tel: 070-737 76 33. mail: emil.e.johansson@sll.se

Bild 1 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil
Bild 2 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil

⦁	Mälartåg linjesträckning

⦁	Produktblad Mälartåg
Bild 2 på Mälartåg maj 2020. Foto: Matthias Pfeil ⦁ Mälartåg linjesträckning ⦁ Produktblad Mälartåg