Måleribranschen glad efter tilldelning av korta YH

Hermods startar utbildningen Kalkylator inom måleri till hösten efter tilldelning av Korta YH från Myndigheten för Yrkeshögskolan. Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma målare som vill fördjupa sin kompetens inom kalkylering. En eftertraktad kompetens inom branschen enligt Måleriföretagen i Sverige som har varit med och tagit fram utbildningen.

Kalkylator inom måleri | Ny utbildning på Hermods

Den 10 juni fick alla yrkeshögskoleaktörer besked om vilka korta YH-utbildningar som blev beviljade av Myndigheten för Yrkeshögskolan. Till stor glädje för både Hermods Yrkeshögskola och måleribranschen beviljades utbildningen Kalkylator inom måleri, en kortare utbildning med syfte att kompetensutveckla Sveriges målare. Utbildningen bedrivs på distans under 16 veckor och leder till kompetens inom bland annat kalkylering, anbudsarbete och inköpsprocesser. Kompetens som är eftertraktad inom branschen. Utbildningen är framtagen i samarbete med Måleriföretagen i Sverige, en bransch- och arbetsgivarorganisation med uppdrag att utveckla det professionella måleriet i Sverige.

- Det här är verkligen jättekul, konstaterar Jonas Lindberg, utbildningsansvarig på Måleriföretagen. Korta utbildningar inom yrkeshögskolan är ett klart steg framåt för måleribranschen. Med denna utbildning det blir det enklare för våra medlemsföretag att kompetensutveckla befintliga medarbetare och rekrytera personal med rätt kompetens inom kalkylområdet samtidigt som karriärvägarna i måleribranschen förtydligas.

Kalkylator inom måleri | Ny utbildning på Hermods

Hermods AB grundades 1898 och är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag. Våra komvuxutbildningar, yrkeshögskola, sfi och distansgymnasium utbildar årligen över 70 000 studerande och elever. Vår vision är att vara ledande i utbildning för vuxna och därigenom delaktiga i inkludering och förbereder för arbetslivet. Hermods ingår i Academedia, som genom utbildning med hög kvalitet, goda resultat och nytänkande vill skapa en bättre framtid.

Därför behövs kvinnor i ”manliga” jobb och utbildningar!7.3.2022 15:22:44 CET | Nyheter

Idag ser vi att nästan 94% av de sökande till byggutbildningarna är män.* Det är något som behöver ändras för att få en större bredd i branschen. Det handlar om inkludering, men även mångfalden behöver breddas. ”- Vårt jobb inom YH är förmedla de olika rollerna, berättar Anna, utbildare inom Hermods Yrkeshögskola. Att driva branschen framåt genom utbildning som är anpassade efter alla kön och erfarenheter förändrar samhällsstrukturer.