Målet måste vara 100%

Det är positivt att andelen elever som tar gymnasieexamen på högskoleförberedande program ökar något och att detta är en trend som hållit i sig de senaste åren. Det finns dock flera oroande tendenser i de resultat som Skolverket redovisar idag vad gäller andelen elever som tar gymnasieexamen. Det är viktigt att poängtera att det är de högskoleförberedande programmen som står för ökningen, på yrkesprogrammen är tendensen snarare den motsatta.

- Efterfrågan på utbildad arbetskraft är skriande i Sverige idag samtidigt som för få elever söker sig till yrkesprogrammen. Att vi sedan ser en tendens till att färre elever klarar att ta examen är allvarligt. Finansieringen av den svenska skolan måste omformas så att skolan kan klara sitt kompensatoriska uppdrag och fler får en gymnasieexamen, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Samtidigt som andelen elever som tar examen inom tre år ökar så gäller det inte om elever på introduktionsprogrammen inkluderas. Det innebär fortsatt att 28 procent av eleverna i en elevkull lämnar gymnasieskolan med ofullständiga studier efter fem år, det vill säga utan gymnasieexamen. Ett resultat som innebär stora risker för dessa individer att hamna i arbetslöshet och utanförskap.

- Trots den till synes positiva utvecklingen fortsätter den svenska skolan att vara en tvåtredjedels skola. Ungefär en tredjedel av eleverna går ut utan att ha en gedigen utbildning i ryggen för att möta framtiden. Så kan det inte fortsätta. Staten måsta ta ansvaret för den svenska skolan genom att styra resurserna dit där de bäst behövs. Stöd och särskilt stöd måste sättas in i mycket tidigare skede än i dag och dagens introduktionsprogram måste ersättas av en ny skolform enligt det förslag som Lärarnas Riksförbund tidigare presenterat, avslutar Åsa Fahlén.