Malin Björk ny HBTQ-talesperson för Vänsterpartiet

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk har idag utsetts till partiets talesperson i HBTQ-frågor.

Beslutet fattades av Vänsterpartiets verkställande utskott.

- Jag är väldigt glad över att ha fått det här viktiga uppdraget. Det ska bli jättekul att få jobba extra mycket med de här frågorna som redan ligger mig både nära och varmt om hjärtat, säger Malin Björk.

Även om Sverige jämfört med många andra länder har kommit en bra bit på vägen när det gäller HBTQ-personers rättigheter så visar undersökningar att HBTQ-personer, inte minst transpersoner, mår betydligt sämre än befolkningen i stort och utsätts för olika former av diskriminering.

- Vi HBTQ-personer är också en av måltavlorna för extremhögerns och machokulturens hot och våld. För att stå emot den backlash de vill se så krävs det att vi jobbar tillsammans. Det finns ingen som kan trycka ner oss om vi stärker solidariteten och backar varandra, säger Malin Björk.

Malin Björk har sedan flera år tillbaka varit aktiv i HBTQ-frågor. Hon är bland annat vice ordförande i EU-parlamentets HBTQ-grupp.

Malin Björk tar över uppdraget efter Hans Linde, som numera är förbundsordförande för RFSU.

För mer info och kommentarer, kontakta pressekreterare Lotta Narvehed: +32 (0) 498 44 31 40

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig