Malin Björk ny HBTQ-talesperson för Vänsterpartiet

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk har idag utsetts till partiets talesperson i HBTQ-frågor.

Beslutet fattades av Vänsterpartiets verkställande utskott.

- Jag är väldigt glad över att ha fått det här viktiga uppdraget. Det ska bli jättekul att få jobba extra mycket med de här frågorna som redan ligger mig både nära och varmt om hjärtat, säger Malin Björk.

Även om Sverige jämfört med många andra länder har kommit en bra bit på vägen när det gäller HBTQ-personers rättigheter så visar undersökningar att HBTQ-personer, inte minst transpersoner, mår betydligt sämre än befolkningen i stort och utsätts för olika former av diskriminering.

- Vi HBTQ-personer är också en av måltavlorna för extremhögerns och machokulturens hot och våld. För att stå emot den backlash de vill se så krävs det att vi jobbar tillsammans. Det finns ingen som kan trycka ner oss om vi stärker solidariteten och backar varandra, säger Malin Björk.

Malin Björk har sedan flera år tillbaka varit aktiv i HBTQ-frågor. Hon är bland annat vice ordförande i EU-parlamentets HBTQ-grupp.

Malin Björk tar över uppdraget efter Hans Linde, som numera är förbundsordförande för RFSU.

För mer info och kommentarer, kontakta pressekreterare Lotta Narvehed: +32 (0) 498 44 31 40

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CETPressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu

Trafikutskottets ordförande om Klimatpolitiska Rådets varningar: Nu måste Sverige sluta subventionera fossilindustrin21.3.2019 11:41:46 CETPressmeddelande