Malin Björk ny HBTQ-talesperson för Vänsterpartiet

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk har idag utsetts till partiets talesperson i HBTQ-frågor.

Beslutet fattades av Vänsterpartiets verkställande utskott.

- Jag är väldigt glad över att ha fått det här viktiga uppdraget. Det ska bli jättekul att få jobba extra mycket med de här frågorna som redan ligger mig både nära och varmt om hjärtat, säger Malin Björk.

Även om Sverige jämfört med många andra länder har kommit en bra bit på vägen när det gäller HBTQ-personers rättigheter så visar undersökningar att HBTQ-personer, inte minst transpersoner, mår betydligt sämre än befolkningen i stort och utsätts för olika former av diskriminering.

- Vi HBTQ-personer är också en av måltavlorna för extremhögerns och machokulturens hot och våld. För att stå emot den backlash de vill se så krävs det att vi jobbar tillsammans. Det finns ingen som kan trycka ner oss om vi stärker solidariteten och backar varandra, säger Malin Björk.

Malin Björk har sedan flera år tillbaka varit aktiv i HBTQ-frågor. Hon är bland annat vice ordförande i EU-parlamentets HBTQ-grupp.

Malin Björk tar över uppdraget efter Hans Linde, som numera är förbundsordförande för RFSU.

För mer info och kommentarer, kontakta pressekreterare Lotta Narvehed: +32 (0) 498 44 31 40

Vänsterpartiet: Den misslyckade LSS-utredningen måste göras om10.1.2019 16:02Pressmeddelande

Den LSS-utredning som presenteras idag är ett misslyckande som inte respekterar lagens intentioner. För Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla människor ska kunna leva fullvärdiga liv. Vi kommer att agera för att utredningen nu läggs i papperskorgen och att de lagändringar som behövs för att säkra människors lika värde kommer till stånd. Vi kommer att ta ett utskottsinitiativ för att tillsätta en ny snabbutredning och kräva att frågan tas upp i en aktuell politisk debatt i riksdagen. - Personlig assistans har förbättrat livskvaliteten enormt för många och är en av de viktigaste jämlikhetsreformerna i Sveriges historia. Vi kommer aldrig att acceptera något annat än att lagens grundintention erkänns, med fokus på lika rätt och full delaktighet i samhället för alla dem som behöver assistans, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Cirka 2000 människor har fått assistansen indragen under de senaste åren, men den aktuella LSS-utredningen har ingen lösning på