Malmö Airports vd om flygets framtid: "Jag tror faktiskt att det kommer att öka"

Malmö Airports vd Peter Weinhandl tror att Malmö Airport har en framtid och att flyget i stort kommer att gå mot godare tider igen när coronakrisen bedarrat och branschen tagit sig igenom ett par svåra år. Men för några svenska flygplatser kan krisen komma att innebära slutet. Det säger han till EFN Ekonomikanalen.
Foto: Malmö Airport/Kalle Sanner

Pandemin har slagit hårt mot flygbranschen, i Sverige och internationellt. När både det privata och jobbrelaterade flygningarna till största del ställs in blir tiderna tuffa för flygplatserna och flygbolagen. Passagerarna har i stort sett helt försvunnit sedan krisen bröt ut.

Peter Weinhandl, vd på Malmö Airport, berättar att fraktflygningarna kvarstår. Men de står bara för en liten del av den totala omsättningen. Nu tittar de på olika scenarion för framtiden för att avgöra hur Malmö Airport ska ta sig igenom den svåra situationen.

De närmaste två eller tre åren kommer vi nog ha betydligt färre passagerare än vad det är i dag. Men om det inte händer något specifikt, någon annan typ av pandemi, så tror jag faktiskt att det kommer att öka, säger Peter Weinhandl.

Han tror också att det för Malmö viktiga inrikesflygbolaget BRA kommer att klara sig igenom de ekonomiska svårigheterna. Flygbolaget är inne i rekonstruktion till följd av coronakrisen.
Däremot tror Peter Weinhandl inte att alla de svenska flygplatser som är i drift i dag kommer att klara sig. I Skåne kan Kristianstad Österlen Airport hänga löst.

Om vi tittar på Ängelholm med ganska mycket människor omkring sig så har väl de en marknad. Malmö tror jag har sin plats. Kristianstad.. ja det finns ganska många flygplatser runt omkring där och med ett kraftigt tapp så tror jag att det blir ganska tufft för dem.

Foto: Malmö Airport/Kalle Sanner

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.