Malmös färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor presenteras i Almedalen

I Malmö har aktörer från hela byggkedjan gått samman och skapat Sveriges första lokala färdplan för en klimatneutral bygg och anläggningssektor – LFM30. Färdplanen presenteras och diskuteras vid ett seminarium på Aktuell Hållbarhets scen i Almedalen den 2 juli.

LFM30 är ett lokalt initiativ för att skapa en geografisk spelplan som påskyndar bygg- och anläggningssektorns klimatomställning och genomförande av Agenda 2030. Initiativtagare och samordningsansvariga är Sveriges Träbyggnadskansli, Sustainable Innovation, Midroc Properties, Byggnadsfirman Otto Magnusson, Wihlborgs Fastigheter och Malmö stad. Färdplanen innehåller strategiska fokusområden som täcker hela byggprocessen, från planering och produktion till förvaltning och restprodukthantering. Det övergripande målet är att all nybyggnation, ombyggnation, underhåll samt infrastruktur ska vara klimatneutral år 2030.
– Byggsektorn står för 20 procent av landets koldioxidutsläpp. Så kan det inte fortsätta. LFM30 är ett utmärkt initiativ som samspelar med Malmö stads klimatarbete och målsättningar, säger Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör i Malmö.

De aktörer som ansluter sig till LFM30 delar uppfattningen att Malmö ska bli en förebild inom klimatneutralt byggande. Genom deklarationen förbinder man sig att vidta konkreta åtgärder för minskade utsläpp och redovisa resultaten. I skrivande stund har cirka 65 aktörer anslutit sig till färdplanen och fler tillkommer löpande. Det handlar om allt från byggherrar, arkitekter, fastighetsägare och entreprenörer till materialleverantörer, tekniska konsulter och forskningsinstitut.
– Jag är glad och imponerad av det stora gensvaret! Det finns ett starkt driv för hållbart byggande i Malmö. Tillsammans kan visa vägen för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor på lokal nivå, säger Christer Larsson.

Mer information:

Hemsida för LFM30

Seminarium om LFM30 i Almedalen, tisdag 2 juli kl 10.00-10.45
Sveriges första lokala färdplan för klimatneutralt byggande – redan 2030?

Träbyggnadskansliets Almedalsprogram

Kontakt:

Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Malmö stad
christer.larsson@malmo.se

Sveriges Träbyggnadskansli verkar för ökat träbyggande och tillväxt av den industriella träbyggsektorn i Sverige. Kansliets verksamhet sker inom ramen för samarbetet mellan Svenskt Trä (del av Skogsindustrierna) och Trä- och Möbelföretagen, TMF.

Stor delegation från USA besöker Sverige för att studera hållbart byggande i trä22.6.2023 08:20:11 CEST | Pressmeddelande

Den 25–30 juni kommer en delegation från USA tillsammans med kollegor från Storbritannien, Irland och Japan, till Sverige för att studera hållbart industriellt träbyggande. Representanter från det amerikanska bostads- och stadsutvecklingsdepartement med flera kommer besöka kända träbyggnadsprojekt såsom Sara Kulturhus i Skellefteå, Tallen i Piteå och Trikåfabriken i Stockholm, men också ha möten med politiker, myndighets- och näringslivsföreträdare.

Träbyggandet visar vägen – Har kortat byggtiden med 3 månader och höjt produktiviteten med 30 procent!8.12.2021 16:53:29 CET | Pressmeddelande

Den industriella träbyggnadssektorn har höjt produktiviteten med 30 % och kortat byggtiden med 3,3 månader. De resultaten visar en ny studie av den industriella träbyggsektorn gjord av Luleå Tekniska Universitet (LTU). Studien presenterades av professor Lars Stehn på ett seminarium i riksdagen under torsdagen. Den traditionella byggindustrin har under lång tid haft svag produktivitetsutveckling. Samtidigt finns en delsektor som skiljer sig markant, den industriella träbyggnadsindustrin. Nu finns studien "Produktivitetsmått för Industriellt träbyggande" tillgänglig.

Är industriellt byggande lösningen på byggindustrins produktivitetsutmaning? Nu tar träbyggnadsindustrin reda på svaret.14.4.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Medan de flesta industrigrenar ständigt förbättrar sin produktivitet och ofta förmår att sänka sina kostnader och priser över tid, tycks byggindustrin stå och stampa. Ett flertal studier från olika länder pekar entydigt på att den traditionella byggindustrin under lång tid haft svag produktivitetsutveckling. Samtidigt finns en delsektor som skiljer sig markant, den industriella träbyggnadsindustrin. Nu startar Luleå tekniska universitet (LTU) ett projekt som ska ta reda på branschens prestanda.