Malmös största solcellsanläggning invigs på TePe

På onsdag den 17 januari invigs den solcellsanläggning som TePe Munhygienprodukter AB, i samarbete med E.ON, installerat på taket till en av sina fabriksbyggnader i Fosieby Industriområde. Solcellsanläggningen är den största i Malmö och gör det möjligt att använda den energi som produceras på plats direkt i tillverkningen. Anläggningen invigs av Joel Eklund, vd på TePe, Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON, och Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

Foto: TePe

Installationen är gjord i samarbete med energiföretaget E.ON, som tillsammans med sina kunder driver omställningen mot ett hållbart samhälle.

– Vårt mål är att all energi som vi producerar och levererar ska vara hundra procent återvunnen eller förnybar senast 2025. Vi är därför väldigt glada över samarbetet med TePe, vars solcellsanläggning är ett bra exempel på kundlösning som leder till konkret miljönytta, säger Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON.

På en takyta om cirka 2 600 kvadratmeter har 955 solpaneler installerats med en beräknad produktion om cirka 220 000 kWh/år.

– Vi vill vara drivande i en långsiktigt hållbar utveckling och är stolta över att inviga Malmös största solcellsanläggning. Under gynnsamma väderförhållanden kommer vi att kunna tillverka Sveriges mest sålda tandborste helt och hållet med hjälp av solenergi, säger Joel Eklund, vd på TePe.

Investeringen i Malmös största solcellsanläggning välkomnas även av Malmö stad.

– Malmö stads miljöprogram innehåller ambitiösa mål och ett av dem är att staden ska försörjas till hundra procent av förnybar energi 2030. För att nå dit måste både kommun och näringsliv hjälpas åt och satsningen på solenergi ser vi som ett positivt steg i det gemensamma arbetet med att göra Malmö till Sveriges klimatsmartaste stad, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

Pressinbjudan

Välkommen till invigningen av solcellsanläggningen.

Datum: 17 januari 2018

Tid: 11.30 – 12.45

Var: TePe Munhygienprodukter AB, Bronsåldersgatan 5, Malmö. TePe bjuder på lättare förtäring/lunch.

Fakta om solcellsanläggningen

• Använd takyta ca 2 600 kvm
  • 955 solcellsmoduler installerade
  • 253 kW effekt
  • Beräknad produktion om cirka 220 000 kWh/år (motsvarar ca 15 villor eller ca 60 lägenheter)

Foto: TePe

E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week21.5.2018 10:03Pressmeddelande

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö17.5.2018 06:00Pressmeddelande

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.