Malmöskola visar hur lärare kan avlastas
- Det är viktigt att lärare får ägna sig åt sitt kärnuppdrag. Att avlasta lärare är både en åtgärd för att fler elever ska få undervisning av behöriga lärare och att lärare får en bättre arbetssituation. I förlängningen kan det också bidra till att fler väljer att bli lärare, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Sex områden som andra kan arbeta med
Skollagen och läroplanerna sätter gränser för vilka arbetsuppgifter andra än lärare kan göra. Syftet är att elever ska få undervisning av behöriga lärare. Skolverket har nu utrett var gränserna går för att det ska bli tydligt för skolorna hur de kan jobba för att avlasta lärare. Vi har identifierat sex områden med arbetsuppgifter som lärarassistenter och andra yrkeskategorier kan arbeta med.
- Trygghet och studiero
Trygghetsskapande i och utanför klassrum, stötta elever i enskilt arbete och grupparbete under lektionstid, vara rastvärd, delta vid skolmåltider och hantera konflikter. - Praktiskt arbete i anslutning till undervisning
Förbereda lektionssalar och undervisningsmaterial, enklare rättningsarbete och dokumentation av resultat. - Hantera förbrukningsmaterial och läromedel
Administrera beställningar av förbrukningsmaterial och läromedel. Kontrollera, packa upp och fördela förbrukningsmaterial och läromedel. - IT-relaterade frågor
Uppdatering av programvara, kontakt med IT-support, teknisk dataadministration och support. Förberedelser, exempelvis inloggning och byte av lösenord. - Mentorskap
Kontakter med föräldrar och elever, samverkan med elevhälsan, övrig personal, socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin. Frånvarorapportering, utskick av information till föräldrar och elever och hembesök. - Extra anpassningar och särskilt stöd
Se till att nödvändiga verktyg och assisterande teknik finns tillgängliga och fungerar samt stödja eleverna i att använda tekniken. Stötta elever i övningar under lektionstid.
Hermodsdalsskolan – lärande exempel
Det är mycket att ta hänsyn till när en skola ska genomföra åtgärder för att avlasta lärare. Därför har Skolverket sökt upp skolor som har erfarenhet av att avlasta lärare. Dessa skolor presenteras som lärande exempel. Hermodsdalsskolan i Malmö arbetar medvetet med att avlasta lärare med lärarassistenter och elevkoordinatorer. Det har lett till ett lugnare klimat och att lärarna kan fokusera mer på undervisningen.
- Vi vill nu uppmana rektorer och andra lokalt ansvariga för skolan att ta del av vår utredning och vårt stöd. Erfarenheterna från bland annat Hermodsdalsskolan visar att det går att göra mycket för att avlasta lärare, säger Lee Gleichmann Linnarsson undervisningsråd på Skolverket.
Viktigt att utgå från skolans behov
Skolverkets utredning visar att det finns en rad arbetsuppgifter som andra än lärare kan göra, men det som fungerar på en skola gör det nödvändigtvis inte på en annan. Därför presenterar vi idag också ett webbstöd som hjälper skolor att inventera vilka avlastningsbehov lärarna har på den enskilda skolan.
Många lärarassistenter har korta anställningar
Idag presenterar Skolverket också en statistisk analys om lärarassistenter i grundskolan. Den visar att närmare hälften av lärarassistenterna har kortare anställningar. Det kan vara problematiskt eftersom kontinuitet är viktigt. Lärarassistenter och andra yrkesgrupper som ska avlasta lärare har ofta ett uppdrag som kräver goda relationer med elever och annan personal.
Kontaktuppgifter
För frågor om utredningen och Skolverkets stöd kontakta undervisningsråd Lee Gleichmann Linnarsson 08-527 331 51
Skolverkets presstjänst 08-52733300
För frågor om den statistiska analysen kontakta enhetschef Cajsa Anufrijeff Röhr 08-527 338 26
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
Påminnelse pressinbjudan: Hur bra är svenska elevers kunskaper om demokrati och samhälle?27.11.2023 11:04:15 CET | Pressinbjudan
Hur står sig svenska åttondeklassares kunskaper om demokrati och samhälle i jämförelse med elever från andra länder? Hur är deras syn på demokrati, människors lika värde samt intresse för att delta i framtida val? Hur har elevers kunskaper, attityder och engagemang förändrats över tid? Svaren ges i den internationella undersökningen ICCS 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum