Månadens Spelare i februari: Joakim Lindström, Skellefteå AIK

Skellefteås forward Joakim Lindström blir den sjätte spelaren som får ta emot priset Månadens Spelare i SHL. Priset går till den spelare som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under föregående månad.

Skellefteås playmaker Joakim Lindström leder fortfarande SHL:s poängliga och åkte endast av isen poänglös i två av Skellefteås åtta matcher under februari. Totalt gjorde stjärnan fyra mål och sex assist och är oerhört viktig för sitt lag.

Lindström kommer att ta emot priset inför Skellefteås hemmamatch mot Frölunda på tisdag.

Tidigare vinnare

September: Dennis Everberg, Växjö
Oktober: Daniel Paille, Brynäs
November: Broc Little, Linköping
December: Oscar Möller, Skellefteå
Januari: Patrik Lundh, Djurgården

Så går det till

Varje jurymedlem sätter poäng på fem spelare; 10, 7, 5, 3, respektive 1 poäng. Det är inte tillåtet att sätta poäng på spelare i det egna laget. Den spelare som har fått högst poäng tilldelas priset ”Månadens Spelare”. Han får en prischeck på övernattningar hos Scandic till ett bruttovärde av 10 000 kr som han i samråd med sin klubb får ge till verksamheten i eller runt sin moderförening/nuvarande klubb.

Alla spelare i SHL kan få priset, nationalitet eller ålder har ingen betydelse.

Utnämningen av Månadens Spelare sker i samarbete med Scandic.

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.