Månadens Spelare i februari: Joakim Lindström, Skellefteå AIK

Skellefteås forward Joakim Lindström blir den sjätte spelaren som får ta emot priset Månadens Spelare i SHL. Priset går till den spelare som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under föregående månad.

Skellefteås playmaker Joakim Lindström leder fortfarande SHL:s poängliga och åkte endast av isen poänglös i två av Skellefteås åtta matcher under februari. Totalt gjorde stjärnan fyra mål och sex assist och är oerhört viktig för sitt lag.

Lindström kommer att ta emot priset inför Skellefteås hemmamatch mot Frölunda på tisdag.

Tidigare vinnare

September: Dennis Everberg, Växjö
Oktober: Daniel Paille, Brynäs
November: Broc Little, Linköping
December: Oscar Möller, Skellefteå
Januari: Patrik Lundh, Djurgården

Så går det till

Varje jurymedlem sätter poäng på fem spelare; 10, 7, 5, 3, respektive 1 poäng. Det är inte tillåtet att sätta poäng på spelare i det egna laget. Den spelare som har fått högst poäng tilldelas priset ”Månadens Spelare”. Han får en prischeck på övernattningar hos Scandic till ett bruttovärde av 10 000 kr som han i samråd med sin klubb får ge till verksamheten i eller runt sin moderförening/nuvarande klubb.

Alla spelare i SHL kan få priset, nationalitet eller ålder har ingen betydelse.

Utnämningen av Månadens Spelare sker i samarbete med Scandic.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge