Månadens Spelare i november: Broc Little, Linköping HC

Linköpings Broc Little blir den tredje spelaren för säsongen att bli utsedd till Månadens spelare. Han gjorde hela elva poäng under november månad och med det befäste han sin ledning i poängligan. Hans poängskörd var den starkaste under månaden, en poäng mer än Joakim Lindström i Skellefteå.

- När man får ett par mål ökar självförtroendet, det är viktigast för mig. När man känner självförtroende blir alting lugnare och enklare, säger Broc Little.

Tillsammans med Garrett Row och Andrew Gordon bildar Little SHLs just nu vassaste kedja.

- Alla tre av oss vill göra mål, så är det inte med alla. Många killar har kanske en annan roll och nöjer sig med att hugga i här och där, men vi vill verkligen leverera och göra mål, fortsätter Little.

Den snabbskrinnande amerikanen gjorde dessutom fem mål på åtta matcher, vilket bara Djurgårdens Matt Anderson slog med sina sex fullträffar.

- Med ett snabbt och irrationellt anfallsspel har den lilla Broc Little visat prov på stort spel i varje match under november. Om det så är med passningar, direktskott eller egna inbrytningar så är han ett ständigt hot för motståndarna. Med elva gjorda poäng under månaden är han verkligen en stor anledning till Linköpings lyft i tabellen säger Petter Rönnqvist, jurymedlem för Månadens Spelare och kommentator på C More.

Om Månadens Spelare

Utmärkelsen Månadens Spelare utses av SHL tillsammans med Scandic och C More. Juryn består av samtliga lagkaptener i SHL, Sanny Lindström (C More), Lena Sundqvist (C More), Petter Rönnqvist (C More), Niklas Wikegård (C More), Mathias Kemi (Scandic), Mattias Ek (Expressen) och Tomas Ros (Aftonbladet).

Varje jurymedlem fördelar poäng på fem spelare beroende på prestation. Den spelare som har fått högst poäng tilldelas priset ”Månadens Spelare”. Vinnande spelare får en prischeck hos Scandic till ett värde av 10 000 kr som han i samråd med sin klubb får ge till verksamheten i eller runt sin moderförening/nuvarande klubb.

Tidigare vinnare

September: Dennis Everberg, Växjö Lakers

Oktober: Daniel Paille, Brynäs

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge