Månadens Spelare i oktober: Daniel Paille, Brynäs

Brynäsforwarden Daniel Paille blir den andra spelaren som får motta priset Månadens Spelare i SHL. Priset går till den spelare som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under föregående månad.

– Jag är överraskad och hedrad. Det finns många bra spelare här som öser in mål år efter år. Jag vill definitivt tacka juryn som har röstat, och jag är glad, men det är bara min första månad så jag vill givetvis fortsätta prestera och göra mål, säger Daniel Paille i en intervju med C More.

Det kanadensiska stjärnförvärvet var mållös i september, men i oktober gjorde han åtta mål, hade fyra tvåmålsmatcher och två trepoängsmatcher. Totalt gjorde Paille elva poäng under oktober månad.

– Paille har öst in mål i oktober månad och verkligen visat vilken klasspelare han är. Han har en mer offensiv roll här än i Nordamerika och har klarat övergången galant. Alla åtta mål har kommit under oktober månad vilket tyder på att han börjat hitta rätt – och jag tror att vi kan förvänta oss ännu mer av honom framöver, säger Lena Sundqvist, jurymedlem för Månadens Spelare och kommentator på C More.

Om Månadens Spelare

Utmärkelsen Månadens Spelare utses av SHL tillsammans med Scandic och C More. Juryn består av samtliga lagkaptener i SHL, Sanny Lindström (C More), Lena Sundqvist (C More), Petter Rönnqvist (C More), Niklas Wikegård (C More), Mathias Kemi (Scandic), Mattias Ek (Expressen) och Tomas Ros (Aftonbladet).

Varje jurymedlem fördelar poäng på fem spelare beroende på prestation. Den spelare som har fått högst poäng tilldelas priset ”Månadens Spelare”. Vinnande spelare får en prischeck hos Scandic till ett värde av 10 000 kr som han i samråd med sin klubb får ge till verksamheten i eller runt sin moderförening/nuvarande klubb.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge