Månadskort till Skånetrafiken borde ges till alla regionanställda – inte bara politiska sekreterare

Vänsterpartiet vill ge månadskort till samtliga regionens anställda, ett förslag som kan ge positiva effekter för både människa och miljö.

Region Skåne har i egenskap av offentlig aktör och arbetsgivare ett stort ansvar för att främja en socialt och ekologiskt hållbar utveckling. Vänsterpartiet ser rätten till en god miljö som starkt kopplad till rättvisa och solidaritet. Inom Region Skåne finns det många möjligheter att minska energianvändningen, till exempel genom kloka investeringar - och inte minst genom att uppmuntra till mer kollektivt resande.

- Detta är ett viktigt förslag för att uppmuntra och ge möjlighet till de anställda i Region Skåne som vill och kan, att åka kollektivt i större utsträckning, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne.

När det i dagarna visat sig möjligt att ge månadskort som löneförmån till vissa yrkesgrupper som politiska sekreterare vill Vänsterpartiet gå ett steg längre och ge denna möjlighet till alla anställda.

- Vi i Vänsterpartiet anser att regionen har en reell möjlighet att påverka personalens intresse för att resa kollektivt. Därför vill vi att Regionstyrelsen får i uppdrag att återkomma med ett förslag där alla anställda ges möjlighet till att få ett månadskort som löneförmån.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.