Månadskort till Skånetrafiken borde ges till alla regionanställda – inte bara politiska sekreterare

Vänsterpartiet vill ge månadskort till samtliga regionens anställda, ett förslag som kan ge positiva effekter för både människa och miljö.

Region Skåne har i egenskap av offentlig aktör och arbetsgivare ett stort ansvar för att främja en socialt och ekologiskt hållbar utveckling. Vänsterpartiet ser rätten till en god miljö som starkt kopplad till rättvisa och solidaritet. Inom Region Skåne finns det många möjligheter att minska energianvändningen, till exempel genom kloka investeringar - och inte minst genom att uppmuntra till mer kollektivt resande.

- Detta är ett viktigt förslag för att uppmuntra och ge möjlighet till de anställda i Region Skåne som vill och kan, att åka kollektivt i större utsträckning, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne.

När det i dagarna visat sig möjligt att ge månadskort som löneförmån till vissa yrkesgrupper som politiska sekreterare vill Vänsterpartiet gå ett steg längre och ge denna möjlighet till alla anställda.

- Vi i Vänsterpartiet anser att regionen har en reell möjlighet att påverka personalens intresse för att resa kollektivt. Därför vill vi att Regionstyrelsen får i uppdrag att återkomma med ett förslag där alla anställda ges möjlighet till att få ett månadskort som löneförmån.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande delar Vänsterpartiets oro: har gett förvaltningen uppdrag att granska avtalsförändringar för Pågatåg25.9.2018 16:03Pressmeddelande

Under dagens sammanträde i Regionfullmäktige berördes frågan om säkerhet på Pågatågen för resenärer och anställda. Vänsterpartiet fann gehör för sin oro hos Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i regionen, som tar avstånd från alla former av försämrad säkerhet och försämrade arbetsvillkor.