Månadskort till Skånetrafiken borde ges till alla regionanställda – inte bara politiska sekreterare

Vänsterpartiet vill ge månadskort till samtliga regionens anställda, ett förslag som kan ge positiva effekter för både människa och miljö.

Region Skåne har i egenskap av offentlig aktör och arbetsgivare ett stort ansvar för att främja en socialt och ekologiskt hållbar utveckling. Vänsterpartiet ser rätten till en god miljö som starkt kopplad till rättvisa och solidaritet. Inom Region Skåne finns det många möjligheter att minska energianvändningen, till exempel genom kloka investeringar - och inte minst genom att uppmuntra till mer kollektivt resande.

- Detta är ett viktigt förslag för att uppmuntra och ge möjlighet till de anställda i Region Skåne som vill och kan, att åka kollektivt i större utsträckning, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne.

När det i dagarna visat sig möjligt att ge månadskort som löneförmån till vissa yrkesgrupper som politiska sekreterare vill Vänsterpartiet gå ett steg längre och ge denna möjlighet till alla anställda.

- Vi i Vänsterpartiet anser att regionen har en reell möjlighet att påverka personalens intresse för att resa kollektivt. Därför vill vi att Regionstyrelsen får i uppdrag att återkomma med ett förslag där alla anställda ges möjlighet till att få ett månadskort som löneförmån.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.