Månadskort till Skånetrafiken borde ges till alla regionanställda – inte bara politiska sekreterare

Vänsterpartiet vill ge månadskort till samtliga regionens anställda, ett förslag som kan ge positiva effekter för både människa och miljö.

Region Skåne har i egenskap av offentlig aktör och arbetsgivare ett stort ansvar för att främja en socialt och ekologiskt hållbar utveckling. Vänsterpartiet ser rätten till en god miljö som starkt kopplad till rättvisa och solidaritet. Inom Region Skåne finns det många möjligheter att minska energianvändningen, till exempel genom kloka investeringar - och inte minst genom att uppmuntra till mer kollektivt resande.

- Detta är ett viktigt förslag för att uppmuntra och ge möjlighet till de anställda i Region Skåne som vill och kan, att åka kollektivt i större utsträckning, säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet Skåne.

När det i dagarna visat sig möjligt att ge månadskort som löneförmån till vissa yrkesgrupper som politiska sekreterare vill Vänsterpartiet gå ett steg längre och ge denna möjlighet till alla anställda.

- Vi i Vänsterpartiet anser att regionen har en reell möjlighet att påverka personalens intresse för att resa kollektivt. Därför vill vi att Regionstyrelsen får i uppdrag att återkomma med ett förslag där alla anställda ges möjlighet till att få ett månadskort som löneförmån.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.