NASDAQ OMX

Mandalay Resources Corporation går ut med de finansiella resultaten för det tredje kvartalet 2017

TORONTO, 8 november 2017 (GLOBENEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" eller "Bolaget") (TSX:MND) offentliggjorde i dag intäkterna för det tredje kvartalet 2017 på 35,4 miljoner USD, justerad EBITDA på 10,7 miljoner USD och konsoliderad nettoförlust på 7,2 miljoner USD eller 0,02 USD i förlust per aktie.

Man kommer åt bolagets sammanfattade och konsoliderade finansiella resultat för kvartalet som slutade den 30 september 2017, tillsammans med ledningens diskussion och analys ("MD&A") för denna period under bolagets profil på www.sedar.com och på bolagets webbplats www.mandalayresources.com. Alla valutor i detta pressmeddelande avser US-dollar om inget annat är angivet.

Mark Sander, President och CEO för Mandalay, kommenterade följande om kvartalsresultaten, "Björkdal fortsätter att utmärka sig som en långlivad ankarverksamhet för Mandalay. Under de två senaste kvartalen har gruvan producerat på en årstakt som motsvarar nästan 60 000 uns guld med en genomsnittlig kontantkostnad på 845 USD/uns, som ett resultat av den kombinerade inverkan från våra program för kvalitetskontroll och för att få bort flaskhalsar i gruvan. Vi är nöjda med att kvalitetskontrollprogrammet fortsätter att fungera bra och att åtgärderna vi vidtog för att få bort flaskhalsar i dagbrottet och underjordsgruvorna vid slutet av det första kvartalet fortsätter att fungera precis som planerat. Vi förväntar oss att detta starka resultat från Björkdal kommer att fortsätta under resten av året då dessa program förbättras med erfarenheten och vi förväntar oss att leverera en uppdatering av mineraltillgångarna- och reserverna vid slutet av 2017."

Mark Sander fortsatte, "Costerfield levererade ett pålitligt resultat under det tredje kvartalet 2017 och producerade 12 586 guldekvivalenta uns till en bra kontantkostnad på 736 USD per uns, vilket ger en sammanlagd kostnad på 1 068 USD per uns. Vi förväntar oss fortsatta resultat på dessa nivåer under resten av året. Vi har också uppnått en stor milstolpe vid Costerfield då vi säkrat kapital för att bearbeta Brunswick-malmkroppen. Detta projekt kommer att förlänga verksamhetens reservliv med cirka ett år och inverkan på mineraltillgångarna- och reserverna kommer att meddelas i uppdateringen av mineraltillgångar- och reserver under det första kvartalet nästa år."

"Mandalays finansiella resultat under det tredje kvartalet 2017 påverkades negativt av driftstoppet vid Cerro Bayo på grund av översvämningen den 9 juni 2017 vid Delia NW-gruvan. Verksamheten vid Cerro Bayo fortsätter att vara avbruten och där råder just nu force majeure. Därmed var det ingen produktion vid Cerro Bayo under kvartalet. Den 29 september 2017 övergick gruvan till underhåll och skötsel för att bevara de likvida medlen, så länge utredningen av grundorsaken till översvämningen och riskbedömningen av att starta om gruvan i närheten av Laguna Verde (båda förväntas vara slutförda under det fjärde kvartalet 2017) pågår, såväl som beviljandet av alla tillstånd som behövs för att genomföra gruvans livslängdsplan. Vi förväntar oss att kostnaderna för underhåll och skötsel kommer att sjunka till 1,5 miljoner USD per kvartal framdeles."

Mark Sander sammanfattade, "Nu när våra två operativa gruvor går bra under det tredje kvartalet behåller vi vår reviderade vägledning för hela 2017 på 114 000-128 000 guldekvivalenta uns med en genomsnittlig kontantkostnad på 925-975 USD per uns, som angivet i vårt pressmeddelande den 10 augusti 2017. Vi förväntar oss att publicera produktions- och kostnadsvägledningen för 2018 med vår produktions- och säljrapport för hela året i mitten av januari 2018. Med tanke på den revolverande kreditfaciliteten på 40 miljoner USD som meddelades i juli 2017 är Mandalays balansräkning stark och bolaget välfinansierat för att bevara kapitalinvesteringsprogrammet i de befintliga gruvorna, bevara rörelsekapital och genomföra sin strategi."

Finansiellt sammandrag från det tredje kvartalet 2017

Följande tabell sammanfattar Bolagets finansiella resultat för de tre och nio månaderna som slutade den 30 september 2017 och 2016:

Three months
30, 2017
Three months
September 30,
Nine months
September 30,
Nine month
September 30,
  $'000 $'000 $'000 $'000
Revenue   35,407     48,544   124,904     153,152
Cost of Sales   22,403     31,389   84,421     92,742
Adjusted EBITDA*   10,650     13,797   34,192     53,186
Income from mine operations before depreciation and depletion   13,004     17,155   40,483     60,410
Adjusted net (loss) income before special items*   (1,673 )   1,110   (10,954 )   7,239
Consolidated net (loss) income   (7,181 )   549   (19,634 )   5,309
Cash capex   9,890     10,369   34,980     34,898
Total assets   331,241     384,875   331,241     384,875
Total liabilities   141,859     145,734   141,859     145,734
Adjusted net (loss) income per share* $ (0.00 ) $ 0.00 $ (0.02 ) $ 0.02
Consolidated net (loss) income per share $ (0.02 ) $ 0.00 $ (0.04 ) $ 0.01
* Adjusted EBITDA, adjusted net income before special items and adjusted net (loss) income per share are non-IFRS measures. See "Non-IFRS Measures" at the end of this press release.

Under det tredje kvartalet 2017 sålde Mandalay 23 procent färre guldekvivalenta uns jämfört med det tredje kvartalet 2016. Samtidigt steg det genomsnittliga antimon-priset med 14 procent från kvartal till kvartal, medan det genomsnittliga guld- och silverpriset sjönk med 4 procent och 14 procent, respektive. Nettoeffekten är att Mandalays intäkter på 35,4 miljoner USD under det tredje kvartalet 2017 var 13,1 miljoner USD lägre än under det tredje kvartalet 2016.

Den totala försäljningskostnaden för hela Bolaget var lägre under det tredje kvartalet 2017 jämfört med det tredje kvartalet 2016. Utöver minskningen på 8,3 miljoner USD vid Cerro Bayo på grund av noll produktion, minskade försäljningskostnaden vid Costerfield (med 0,5 miljoner USD) och Björkdal (med 0,2 miljoner USD). Sammanlagda administrativa kostnader sjönk med 1,0 miljoner USD.

Mandalay genererade 10,7 miljoner USD i justerat EBITDA under det innevarande kvartalet. Det är 1,4 miljoner USD lägre än under det föregående kvartalet och 3,1 miljoner USD lägre än under det tredje kvartalet 2016. Detta ledde till en sammanlagd nettoförlust på 7,2 miljoner USD under det tredje kvartalet 2017 mot en förlust på 10,1 miljoner USD under det andra kvartalet 2017, som påverkades av kostnaderna för sökningsarbetet relaterat till översvämningen vid Cerro Bayo och periodisering av framtida kostnader hänförda till händelsen.

Mandalay avslutade det tredje kvartalet 2017 med 24,8 miljoner i likvida medel och 15 miljoner har tagits ut från den revolverande kreditfaciliteten.

Rörelsesammandrag från det tredje kvartalet

Tabellen nedan sammanfattar Bolagets anläggningskostnader och operativa enhetskostnader för de tre och nio månaderna som slutade den 30 september 2017 och 2016:

Three

Gold equivalent produced (oz)   25,819   34,586   96,791   114,204
  Average cash cost* per oz gold equivalent $ 907 $ 970 $ 912 $ 843
  Average all-in cost* per oz gold equivalent $ 1,301 $ 1,266 $ 1,258 $ 1,135
  Underground capital devel. & open pit prestrip   4,916    4,978   19,155   17,292
  Capital purchases   3,887   1,563   10,812   8,519
  Capital exploration   1,086    3,828   5,013   9,087
*Cash cost and all-in cost are non-IFRS measures. See "Non-IFRS Measures" at the end of this press release.

Björkdal guldgruva, Sverige

Björkdal levererade sitt näst bästa produktionskvartal sedan gruvan förvärvades av Mandalay, endast det andra kvartalet 2017 har varit bättre. Gruvan fortsatte att leverera både stora volymer från strossning som genererar ädelmetall med de högsta halterna samt stora volymer från dagbrottet. Som ett resultat är genomsnittet för både gruvan och krossen cirka 1,5 g/t hittills i år, vilket är betydligt högre än förra året. En milstolpe för verksamheten var driftsättningen av utvidgningsprojektet, vilket skedde i tid och på budget. Även om återvinningen var något lägre under igångsättningsperioden, drivs nu anläggningen i ett stadigt skick med återvinningsförbättringar som motsvarar eller överstiger den förväntade 1,7 procent. Samtidigt går landförvärv och tillstånd för expanderingen av avfallsdammen enligt förväntan. Prospekteringen är på väg uppåt under året och Bolaget förväntar sig att leverera den uppdaterade uppskattning av mineraltillgångar- och reserver mot slutet av året.

Costerfield guld-antimongruva, Victoria, Australien

Costerfield fortsatte sitt pålitliga resultat med välkontrollerade kostnader och en konsekvent full leveransproduktion till anläggningen som är direkt relaterad till krosshalterna under perioden samt kontantkostnaden per uns som är motsatt relaterad. Costerfields produktion på 12 586 guldekvivalenta uns under det tredje kvartalet 2017 var lägre än under det andra kvartalet 2017, vilket berodde på lägre halter. Den lägre produktionen under det tredje kvartalet 2017 jämfört med det tredje kvartalet 2016 var förväntad eftersom Mandalay för ett år sedan bröt i hjärtat av delen med högsta halter i Cuffley-malmkroppen och just nu bryter man delarna med lägre halter i fyndigheten. Efter att det tredje kvartalet hade löpt ut, gjorde Mandalay åtagandet att utveckla Brunswick-malmkroppen, vilket förväntas resultera i reservtillskott och en förlängd livslängd för gruvverksamheten. Mer information kommer att ges i nästa uppdatering av mineraltillgångar- och reserver, förväntad till februari 2018.

Cerro Bayo silver-guldgruva, Patagonien, Chile

Det skedde inte någon produktion vid Cerro Bayo under det tredje kvartalet. Gruvan nådde en överenskommelse med de två fackföreningarna som de förhandlat med när produktionsstoppet uppstod och efter den obligatoriska vänteperioden på en månad, minskades arbetsstyrkan från cirka 400 till 100 anställda vid slutet av kvartalet för att bevara Bolagets likviditet för en möjlig omstart. En eventuell omstart beror på om Bolaget kan vara säkra på att ingen översvämning kommer att ske på nytt i gruvorna runt Laguna Verde samt att man erhåller alla tillstånd som krävs för att slutföra gruvans livslängdsplan. Utredningen av händelsen och riskbedömningen för en återupptagen brytning runt sjön börjar närma sig sitt slut. Bolaget har kontakt med chilenska tillsynsmyndigheter för att inkomma med högkvalitativa ansökningar som bygger på detta arbete, svara lämpligt på frågor och uppnå snabba tillståndsresultat.

Challacollo, Chile

Mandalay slutförde sitt vattenprospekteringsprogram vid Challacollo under det andra kvartalet 2017 och hittade en betydande mängd grundvatten i fyra av fyra hål. Bolaget har ansökt om rättigheter för att bygga en permanent vattenproduktionsbrunn. Det är en process som förväntas ta flera månader.

La Quebrada

Koppar-silverprojektet La Quebrada i centrala Chile fortsattes att skötas och underhållas under hela perioden. Kostnaden för underhållet vid La Quebrada var lägre än 0,1 miljoner USD under det tredje kvartalet 2017.

Lupin och Ulu

Lupin och Ulu-guldprojekten i Nunavut, Kanada förvärvades med Elgin-förvärvet och ligger just nu ute för försäljning som tillgångar som inte är väsentliga för kärnverksamheten. Den 31 oktober 2016 ingick Bolaget ett slutgiltigt avtal beträffande försäljning av båda projekten till WPC Resources Inc. ("WPC"), men transaktionen slutfördes inte på grund av en ökning med 9,1 miljoner C$ i borgenskrav för Lupin-projektet som pålades strax före den planerade stängningsdagen. Därmed och på grund av borgenskraven ingick Bolaget och WPC två separata och ej bindande avsiktsförklaringar beträffande WPC:s eventuella förvärv av de två projekten med villkor som till stor del liknar, sammantaget, de som förekom i det tidigare definitiva avtalet.

Konferenssamtal

Mandalays ledning kommer att erbjuda ett konferenssamtal för investerare och analytiker den 9 november 2017 klockan 08:00 (Toronto-tid).

Analytiker och investerare bjuds in till att delta med följande uppringningsnummer:

Deltagarnummer:   +1 (201) 689-8341
Deltagarnummer (avgiftsfritt):   +1 (877) 407-8289
Konferens-ID: 13672556

En repris av konferenssamtalet kommer att finnas tillgängligt till den 23 november 2017 klockan 23:59 (Toronto-tid), vilket man kommer åt med följande uppringningsnummer:

Encore avgiftsfritt uppringningsnummer:  +1 (877) 660-6853
Encore-ID:   13672556

För mer information:

Mark Sander
President och ChiefExecutive Officer

Greg DiTomaso
Director of Investor Relations

Kontakt:
+1.647.260.1566

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt företag som arbetar med naturresurser som har produktionstillgångar i Australien, Chile och Sverige samt ett utvecklingsprojekt i Chile. Bolaget är fokuserat på en förvärvsstrategi och att skapa nödvändig volym genom att lägga till projekt som är i ett långt utvecklat skede eller redan i produktion inom guld, koppar, silver och antimon i Australien, Amerika och Europa för att skapa kortsiktigt kassaflöde och värde för aktieägare.

Framåtsyftande uttalanden

Detta nyhetsmeddelande innehåller "framåtsyftande uttalanden" inom betydelsen av värdepapperslagar, däribland vägledning gällande förutsedd produktion av guld, silver och antimon och framtida produktionskostnader, samt möjligheten till en återupptagen verksamhet vid Bolagets Cerro Bayo-gruva. Läsare varnas för att inte lägga för stor vikt och tillit till framåtsyftande uttalanden. Faktisk utveckling och resultat kan skilja sig från de som uppskattas i dessa uttalanden, vilket bland annat kan bero på förändrade råvarupriser och allmänna ekonomiska och marknadsförhållanden. Faktorerna som identifieras ovan är inte avsedda att utgöra en fullständig lista med faktorer som kan påverka Mandalay. Man finner en beskrivning av ytterligare risker som kan orsaka att den faktiska utvecklingen och resultatet skiljer sig från de som är uppskattade i de framåtsyftande uttalandena i detta nyhetsmeddelande under rubriken "Risk Factors" i Mandalays årsredovisning från den 31 mars 2017 av vilken det finns kopia på Mandalays profil på www.sedar.com. Även om Mandalay har försökt identifiera viktiga faktorer som kan orsaka att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från de som är beskrivna i de framåtsyftande uttalandena, kan det finnas andra faktorer som orsakar att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, uppskattat eller avsett. Det finns ingen försäkran om att de framåtsyftande uttalandena kommer att infrias som faktiska resultat och framtida händelser kan skilja sig betydligt från de som är förutsedda i dessa uttalanden. Därmed bör läsare inte lägga för stor vikt och tillit till framåtsyftande uttalanden.

Mått som inte gäller för IFRS

Detta nyhetsmeddelande kan innehålla referenser till justerad EBITDA, justerat nettoresultat, kontantkostnad per säljbart producerat guldekvivalent uns, kontantkostnad per säljbart uns av producerat silver netto av guldkrediter, sammanlagda kostnader per producerat säljbart guldekvivalent uns på anläggningen, sammanlagda kostnader per producerat silver netto av guldkrediter på anläggningen och sammanlagda kostnader samt investeringar (cash capex). Dessa är samtliga mått som inte gäller för IFRS och inte har någon standardiserad betydelse enligt IFRS. Därför är det möjligt att dessa mått inte är jämförbara med liknande mått som presenteras av andra emittenter.

Ledningen använder EBITDA som ett mått för rörelseresultat för att bidra till bedömningen av Bolagets förmåga att generera likviditet genom att använda kassaflöde till att finansiera framtida behov av rörelseinvesteringar och finansiera framtida anläggningskostnader samt för att bidra till att jämföra finansiella resultat från period till period på en konsekvent basis. Ledningen använder det justerade nettoresultatet för att göra det lättare att förstå Bolagets finansiella resultat före inverkan från extraordinära engångsposter. Bolaget anser att dessa mått används av och är användbara för investerare och andra användare av Bolagets finansiella redovisningar när de ska utvärdera Bolagets rörelse- och kassaresultat. Detta beror på att de med hjälp av dessa kan analysera våra finansiella resultat utan att ta hänsyn till extraordinära poster som kan variera mycket från bolag till bolag och mellan olika perioder.

Bolaget definierar justerat EBITDA som resultat från gruvdrift, netto efter administrativa kostnader och före räntor, skatt och ej kontanta utgifter/(inkomster), internkostnader i bolaget och finansieringskostnader. Du finner en avstämning av resultatet justerat mot EBITDA på sidan 17 i ledningens diskussion och analys av Bolagets finansiella redovisning för det tredje kvartalet 2017.

Bolaget definierar investeringar (cash capex) som likvida medel som lagts på gruvintressen, egendomar, anläggning och utrustning samt prospektering som enligt redovisningen av kassaflöde i den finansiella redovisningen.

Bolaget definierar fritt kassaflöde som ett mått på dess förmåga att generera och förvalta likviditet. Denna term har inte någon standardbetydelse och avser att ge läsaren ytterligare information.

För Costerfield beräknas producerat säljbart guldekvivalent uns genom att addera antalet ton av säljbart antimon som producerats under perioden, multiplicerat med det genomsnittliga antimonpriset, till producerat säljbart gulduns vilket delas med periodens genomsnittliga guldpris. Den totala kontanta driftkostnaden som är associerad med produktionen av dessa säljbara ekvivalenta uns under perioden, delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge kontantkostnaden per säljbart producerat guldekvivalent uns. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen omfattar totala kontanta driftkostnader, royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning och amortering. Sammanlagda kostnader för anläggningen delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge den totala kostnaden på anläggningen per producerat säljbart guldekvivalent uns.

För Cerro Bayo beräknas kontantkostnaden per säljbart nettoproducerat silveruns av guld-biproduktkrediter genom att dra av guldkrediten (som motsvarar producerade säljbara gulduns gånger realiserat guldpris under perioden) från de kontanta driftkostnaderna och dela resultatet med de säljbara silverunsen som producerats under perioden. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen per nettoproducerat säljbart silveruns av guld-biproduktkrediter beräknas genom att addera royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning och amortering till nettokontantkostnaden för guld-biproduktkredit och sedan dela resultatet med de säljbara silverunsen som producerats under perioden.

För Cerro Bayo beräknas även producerat säljbara guldekvivalenta uns genom att addera till producerade säljbara gulduns den säljbara mängden silveruns som producerats, multiplicerat med det genomsnittliga silverpriset under perioden, vilket delas med periodens genomsnittliga guldpris. Den totala kontanta driftkostnaden som är associerad med produktionen av dessa säljbara ekvivalenta uns under perioden, delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge kontantkostnaden per säljbart producerat guldekvivalent uns. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen omfattar totala kontanta driftkostnader, royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning och amortering. Sammanlagda kostnader för anläggningen delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge den totala kostnaden på anläggningen per producerat säljbart guldekvivalent uns.

För Björkdal delas sedan den totala kontanta driftkostnaden som är associerad med produktionen av säljbara gulduns under perioden, med producerade säljbara gulduns för att ge kontantkostnaden per producerat säljbart gulduns. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen omfattar totala kontanta driftkostnader, royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning och amortering. Sammanlagda kostnader för anläggningen delas sedan med producerade säljbara gulduns för att ge den totala kostnaden på anläggningen per producerat säljbart gulduns.

För hela Bolaget beräknas kontantkostnaden per säljbart guldekvivalent uns genom att summera guldekvivalenta uns som produceras på varje anläggning och dela totalen med summan för den rörliga kontantkostnaden på anläggningarna, plus bolagets fasta kostnader.

Source: Mandalay Resources Corporation via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX