NASDAQ OMX

Mandalay Resources Corporation går ut med produktions- och försäljningsresultaten för det andra kvartalet 2017, däribland rekordproduktion vid Björkdal

TORONTO den 13 juli 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" eller "bolaget") (TSX:MND) gick i dag ut med produktions- och försäljningsresultaten för det andra kvartalet 2017. Under det andra kvartalet 2017 producerade Mandalay sammanlagt 38 491 säljbara guldekvivalenta uns och sålde 35 709 guldekvivalenta uns. Detta var den högsta sammanlagda kvartalsvisa guldekvivalenta produktionen sedan det andra kvartalet 2016, med starka resultat vid Björkdal och Costerfield, som vägde upp inverkan från avbrottet vid Cerro Bayo från och med den 9 juni på grund av översvämningen vid Delia NW-gruvan. För de sex månaderna fram till den 30 juni 2017 producerade Mandalay sammanlagt 70 972 säljbara guldekvivalenta uns och sålde 70 510 guldekvivalenta uns.

Mark Sander, President och Chief Executive Officer för Mandalay, kommenterade: "Mandalays produktion under det andra kvartalet påverkades av den tragiska olyckan vid Cerro Bayo, vid vilken två medarbetare omkom och Delia NW-gruvan förlorades på grund av sjövattnet som svämmade in. Själva förlusten av Delia NW-gruvan är inte i sig betydande vad gäller permanent minskad produktion eller ädelmetallsreserver. Vårt primära fokus vid Cerro Bayo är att slutföra en grundlig bedömning av orsaken till översvämningen och en riskutvärdering. Utfallet av dessa undersökningar kommer att avgöra de olika scenarier för återupptagandet av driften, som vi för närvarande planerar. Vi förväntar oss att det kommer att ta mellan två och fyra månader att slutföra nödvändiga studier och bekräfta den nya optimala gruvplanen för Cerro Bayo."

"Före olyckan producerade Cerro Bayo-gruvan 359 457 uns silver och 3 174 uns guld. I samband med att vi släpper våra resultat för det andra kvartalet 2017 i augusti förväntar vi oss att kunna ge dels en ytterligare och mer detaljerad uppdatering om planerna för omstarten vid Cerro Bayo, dels en uppdatering angående inverkan av det nuvarande driftavbrottet på  vår produktionsvägledning för 2017."

Mark Sander fortsatte: "Goda nyheter var dock att Mandalays andra verksamheter gick bra under denna prövande tid för bolaget. Björkdal producerade 16 112 uns guld för det andra kvartalet 2017. Detta är en rekordkvartalsproduktion sedan Mandalay tog över och motsvarar en årsproduktion på cirka 64 000 uns/år. Med den framgångsrika implementeringen av vårt kvalitetskontrollprogram har vi under det andra kvartalet kunnat flytta vårt verksamhetsfokus till att få bort flaskhalsar i produktionen i dagbrott och under jord för att öka leveransnivån av malm av högsta "A-kvalitet" till anläggningen. Detta har gett utmärkta resultat. Vi förväntar oss att dessa brytningsnivåer kommer att vara allmänt hållbara för hela året. Vidare är vi just nu i färd med att driftsätta projektet med utbyggnadnaden av flotation och ligger härvidlag något före tidsplanen. Vi förväntar att projektet kommer att resultera i en ökning på 1,7 % av guldåtervinningen framdeles."

"Costerfield fortsatte att leverera pålitliga resultat med en produktion på 14 300 guldekvivalenta uns, vilket är en ökning från 12 891 guldekvivalenta uns under det första kvartalet 2017. Produktionen ligger i linje med de föregående tre kvartalen och gruvans nuvarande kvalitetsprofil. Vi förväntar oss att Costerfield kommer att leverera inom vägledningsintervallerna för resten av året."

Säljbar produktion för de tre månaderna fram till den 30 juni 2017:

• Bolaget producerade sammanlagt 28 219 uns guld, 765 ton antimon och 359 457 uns silver. Det motsvarar totalt 38 491 uns av guldekvivalent produktion och kan jämföras med 21 370 uns guld, 741 ton antimon och 435 076 uns silver, vilket motsvarar totalt 32 481 guldekvivalenta uns, som producerades under det första kvartalet 2017, samt 28 718 uns guld, 962 ton antimon och 462 462 uns silver, vilket motsvarar totalt 39 653 guldekvivalenta uns, som producerades under det andra kvartalet 2016.

• Produktionen vid Costerfield (Australien) var 8 933 uns guld och 765 ton antimon, jämfört med 7 987 uns guld och 741 ton antimon under det första kvartalet 2017 och 12 252 uns guld och 962 ton antimon under det andra kvartalet 2016.

• Produktionen vid Björkdal (Sverige) var 16 112 uns guld, jämfört med 10 648 uns guld under det första kvartalet 2017 och 12 648 uns guld under det andra kvartalet 2016.

• Produktionen vid Cerro Bayo (Chile) var 3 174 uns guld och 359 457 uns silver, jämfört med 2 735 uns guld och 435 076 uns silver under det första kvartalet 2017 och 3 818 uns guld och 462 462 uns silver under det andra k,vartalet 2016.

Tabell 1 - Säljbar produktion under det andra kvartalet och de första sex månaderna 2017 och 2016

Metal Source Three months
ended 30 June
ended 31
March 2017
Gold (oz) Costerfield 8 933 7 987 12 252 16 920 24 685
  Cerro Bayo   3 174 2 735 3 818 5 909 8 154
  Björkdal 16 112 10 648 12 648 26 760 24 833
  Total 28 219 21 370 28 718 49 589 57 672
Antimony (t) Costerfield 765 741 962 1 506 1 962
Silver (oz) Cerro Bayo 359 457 435 076 462 462 794 533 977 678
Average quarterly prices:
Gold US$/oz   1 256 1 217 1 259
Antimony US$/t   8 816 8 058 6 244
Silver US$/oz   17,15 17,36 16,78
Au Eq. (oz)1 Costerfield 14 300 12 891   17 023 27 191 33 989
  Cerro Bayo 8 079 8 942 9 982 17 021 20 796
  Björkdal 16 112 10 648 12 648  26 760 24 833
  Total 38 491 32 481 39 653 70 972 79 618

1  Kvartalsvis producerade guldekvivalenta uns (Au Eq. uns) beräknas genom att multiplicera de säljbara mängderna av guld (Au), silver (Ag), och antimon (Sb) under perioden med respektive marknadspris för råvarorna under perioden. Därefter adderar man de tre mängderna för att få ett "totalt innefattat värde baserat på marknadspris". Detta totala innefattade värde delas sedan med periodens genomsnittliga marknadspris för Au. Det genomsnittliga Au-priset under perioden beräknas som genomsnittet för de dagliga LME PM FIX (Financial Information Exchange) under perioden, och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen; det genomsnittliga Sb-priset under perioden beräknas som genomsnittet för de högsta och lägsta Rotterdam warehouse-priserna för alla dagar under perioden och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen; det genomsnittliga Ag-priset under perioden beräknas som genomsnittet för det dagliga London Broker's silver spot-priset för alla dagar under perioden och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen. Källan för alla priser är www.metalbulletin.com .

Säljbar produktion för de sex månaderna fram till den 30 juni 2017:

• Bolaget producerade sammanlagt 49 589 uns guld, 1 506 ton antimon och 794 533 uns silver. Det motsvarar totalt 70 972 uns av guldekvivalent produktion mot 57 672 uns guld, 1 962 ton antimon och 977 678 uns silver, vilket motsvarar totalt 79 618 guldekvivalenta uns under de motsvarande sex månaderna 2016.

• Costerfield producerade 16 920 uns guld och 1 506 ton antimon.

• Björkdal producerade 26 760 uns guld.

• Cerro Bayo producerade 5 909 uns guld och 794 533 uns silver.

Försäljning under de tre månaderna fram till den 30 juni 2017:

• Bolaget sålde sammanlagt 24 896 uns guld, 806 ton antimon och 377 916 uns silver. Det motsvarar totalt 35 709 guldekvivalenta uns och kan jämföras med 23 668 uns guld, 708 ton antimon och 451 777 uns silver, vilket motsvarar totalt 34 801 guldekvivalenta uns, som produceras under det första kvartalet 2017, samt 29 951 uns guld, 993 ton antimon och 439 993 uns silver, vilket motsvarar totalt 40 740 guldekvivalenta uns under det andra kvartalet 2016.

• Costerfield sålde 8 912 uns guld och 806 ton antimon, jämfört med 7 547 uns guld och 708 ton antimon under det första kvartalet 2017 och 12 440 uns guld och 993 ton antimon under det andra kvartalet 2016.

• Cerro Bayo sålde 3 232 uns guld och 377 916 uns silver, jämfört med 3 000 uns guld och 451 777 uns silver under det första kvartalet 2017 och 3 698 uns guld och 439 993 uns silver under det andra kvartalet 2016.

• Björkdal sålde 12 752 uns guld, jämfört med 13 121 uns guld under det första kvartalet 2017 och 13 813 uns guld under det andra kvartalet 2016.

Försäljning under de sex månaderna fram till den 30 juni 2017:

• Bolaget sålde sammanlagt 48 564 uns guld, 1 514 ton antimon och 829 693 uns silver. Det motsvarar totalt 70 510 guldekvivalenta uns, och kan jämföras med 59 134 uns guld, 1 886 ton antimon och 1 042 614 uns silver, vilket motsvarar totalt 81 548 guldekvivalenta uns, som såldes under de sex månaderna fram till den 30 juni 2016.

• Costerfield sålde 16 459 uns guld och 1 514 ton antimon.

• Cerro Bayo sålde 6 232 uns guld och 829 693 uns silver.

• Björkdal sålde 25 873 uns guld.

Tabell 2 - Försäljning under det andra kvartalet och de första sex månaderna 2017 och 2016

Metal Source Three months
ended 31
March 2017
ended 30 June
Gold (oz) Costerfield 8 912 7 547 12 440 16 459 23 256
  Cerro Bayo 3 232 3 000 3 698 6 232 9 728
  Björkdal 12 752 13 121 13 813 25 873 26 150
  Total 24 896 23 668 29 951 48 564 59 134
Antimony (t) Costerfield 806 708 993 1 514 1 886
Silver (oz) Cerro Bayo 377 916 451 777 439 993 829 693 1 042 614
Average quarterly prices:
Gold US$/oz   1 256 1 217 1 259
Antimony US$/t   8 816 8 058 6 244
Silver US$/oz   17,15 17,36 16,78
Au Eq. (oz)1 Costerfield 14 568 12 235 17 365 26 803 32 229
  Cerro Bayo 8 389 9 445 9 562 17 834 23 169
  Björkdal 12 752 13 121 13 813  25 873 26 150
  Total 35 709 34 801 40 740 70 510 81 548

1  Kvartalsvis sålda Au Eq. uns beräknas genom att multiplicera de säljbara mängderna av Au, Ag, och Sb under perioden med respektive marknadspris för råvarorna under perioden. Därefter adderar man de tre mängderna för att få ett "totalt innefattat värde baserat på marknadspris". Detta totala innefattade värde delas sedan med periodens genomsnittliga marknadspris för Au. Källan för alla priser är  www.metalbulletin.com  och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen.

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt bolag som arbetar med naturresurser och som har produktionstillgångar i Australien, Sverige och produktions- samt prospekteringsprojekt i Chile. Bolaget är fokuserat på en förvärvsstrategi och att skapa nödvändig volym genom att lägga till projekt som är i ett långt utvecklat skede eller redan i produktion inom guld, koppar, silver och antimon i Australien, Amerika och Europa för att skapa kortsiktigt kassaflöde och värde för aktieägare.

Framåtsyftande uttalanden:

Detta nyhetsmeddelande innehåller "framåtsyftande uttalanden" med betydelsen som återfinns i gällande värdepapperslagar. Dessa inkluderar uttalanden gällande bolagets produktion av guld, silver och antimon för räkenskapsåret 2017 och uttalanden om den potentiella inverkan på grund av den avbrutna driften vid bolagets Cerro Bayo-gruva. Läsare varnas att inte lägga för stor vikt vid eller ha tillit till framåtsyftande uttalanden. Faktisk utveckling och resultat kan skilja sig avsevärt från de bedömningar som görs i dessa uttalanden, vilket bland annat kan bero på förändrade råvarupriser och allmänna ekonomiska och marknadsförhållanden. Faktorerna som nämns ovan är inte avsedda att utgöra en fullständig lista över de faktorer som kan påverka Mandalay. En beskrivning av ytterligare risker som kan leda till att den faktiska utvecklingen och resultatet skiljer sig från de bedömningar, som är görs i de framåtsyftande uttalandena i detta nyhetsmeddelande, återfinns under rubriken "Risk Factors" i Mandalays årsredovisning från den 31 mars 2017, som finns tillgänglig på Mandalays profil på  www.sedar.com . Dessutom kan det aldrig garanteras att förmodade tillgångar, som upptäcks på grund av ytterligare borrning, kommer att bli uppgraderade till bevisade eller sannolika reserver. Även om Mandalay har strävat efter att identifiera viktiga faktorer som kan leda till att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från dem som beskrivs i de framåtsyftande uttalandena, kan det finnas andra faktorer som leder till att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, uppskattat eller avsett. Det finns ingen garanti för att de framåtsyftande uttalandena kommer att infrias, då faktiska resultat och framtida händelser kan skilja sig betydligt från dem som förutses i dessa uttalanden. Därför bör läsare inte lägga för stor vikt vid eller ha tillit till framåtsyftande uttalanden.

För mer information:

Mark Sander
President och Chief Executive Officer

Greg DiTomaso
Director of Investor Relations

Kontakt:
647.260.1566

Source: Mandalay Resources Corporation via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX

Medibio Corporate Health Extends Global Footprint Signing Contract with Jacobs Engineering25.5.2018 16:38Pressmeddelande