NASDAQ OMX

Mandalay Resources Corporation går ut med slutförande av reviderat Återköpserbjudande och begäran om medgivande gällande 5,875 % säkerställda utbytbara skuldebrev

25.5.2017 13:46 | NASDAQ OMX

TORONTO 24 maj 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" eller "Bolaget") (TSX:MND) meddelade idag att Gold Exchange Limited ("GEL"), ett självständigt företag för särskilda ändamål som är registrerat i Jersey, har ingått avtal gällande ett reviderat återköpserbjudande ("Återköpet") och en begäran om medgivande ("Begäran om medgivande") för sitt kapitalbelopp på 60 000 000 USD, 5,875 % säkerställda utbytbara skuldebrev som löper ut 2019 ("Skuldebreven").

GEL gav ut Skuldebreven 2014 och lånade ut inkomsterna till ett av Bolagets dotterbolag i enlighet med villkoren för låneavtalet och relaterad finansieringsöverenskommelse ("Lånet") som tillsammans speglar de huvudsakliga villkoren för Skuldebreven.

Som angivet i Mandalays pressmeddelande från den 12 maj 2017, slutfördes inte det ursprungliga återköpserbjudandet och begäran om medgivande som GEL lanserade gällande Skuldebreven den 19 april 2017 (den "Ursprungligen föreslagna transaktionen"). Men därefter inledde GEL samtal med innehavare av Skuldebreven gällande att införa alternativa arrangemang beträffande Skuldebreven som till stor del liknade den Ursprungligen föreslagna transaktionen. Nu har innehavarna av 100 %av Skuldebreven utfärdat ett skriftligt beslut som godkänner Återköpet och begäran om medgivande med samma villkor som den Ursprungligen föreslagna transaktionen, med undantag för att räntesatsen för Skuldebreven har höjts från 5,875 % per år till 6,875 % per år med verkan från den 13 maj 2017. Dessutom har GEL samtyckt till att betala vardera innehavaren av Skuldebreven en avgift som motsvarar 1,0 % av det sammanlagda kapitalbeloppet för Skuldebreven som innehas av det, som inte återköps i enlighet med Återköpet.

I enlighet med Återköpet har GEL samtyckt till att köpa ett kapitalbelopp för Skuldebreven på 29 950 000 USD från deras innehavare till ett pris på 105 % av deras kapitalbelopp, plus upplupen och obetald ränta med en sats på 6,875 % per år för perioden från (och inklusive) den 13 maj 2017 till (men inte inkluderat) den 26 maj 2017. Återköpet förväntas slutföras den 26 maj 2017.

I anslutning till Begäran om medgivande har följande ändringar gjorts i Skuldebrevens villkor:

• förlänga Skuldebrevens löptid till den 13 maj 2022;

• ta bort ett av Skuldebrevens villkor som krävde att GEL med start från den 14 maj 2017, som ytterligare säkerhet för Skuldebreven, skulle börja sätta in på ett depåkonto det samlade antalet andelar i SPDR Gold Trust som kunde ges ut i utbyte mot Skuldebreven;

• tillägg av en ny klausul till Skuldebreven enligt vilken GEL kommer att vara tvungna att erbjuda ett återköp av en del av de utestående Skuldebreven vid relevant tidpunkt, om och i den utsträckningen att behållna guldekvivalenta uns vid Mandalays Costerfield-gruva faller under (initialt) 232 000 guldekvivalenta uns;

• en höjd ränta som ska betalas på Skuldebreven, från 5,875 % per år till 6,875% per år.

• en sänkning av priset för Skuldebreven från 149,99 USD till 135,00 USD.

Mandalay är tvungna att finansiera eventuella belopp som GEL behöver för att återköpa Skuldebreven i enlighet med Återköpet och alla associerade avgifter och kostnader (inklusive avgifter för medgivande). Det utestående beloppet för lånet har minskats med ett belopp som motsvarar kapitalbeloppet för Skuldebreven som återköps i enlighet med Återköpet och villkoren för Lånet har ändrats för att återspegla, när tillämpligt, ändringarna i Skuldebrevens villkor.

Mark Sander, President och Chief Executive Officer för Mandalay, kommenterade, "Vi är nöjda med att ha slutfört den reviderade återköpstransaktionen med GEL. Detta reviderade återköpsavtal sänker våra sammanlagda kostnader för skuldtjänster framdeles, samtidigt som det också minskar Bolagets skuldsättning och bevarar dess skuldnetto gentemot den likvida ställningen på nästan noll. Att ta bort villkorsdepån för lånet är fördelaktigt för Bolaget eftersom det ger oss fullständig användning av våra likvida medel för mervärdeinvesteringar framdeles. Det uppdaterade avtalet förlänger löptiden för lånet med ytterligare tre år fram till 2022. Med återköpet slutfört har vi ökat vår kapacitet till att finansiera tillväxt genom förvärv eller interna finansieringsprojekt med en optimerad blandning av likvida medel, skulder eller eget kapital."

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt företag som arbetar med naturresurser och som har produktionstillgångar i Australien, Sverige och produktions- samt prospekteringsprojekt i Chile. Företaget är fokuserat på en förvärvsstrategi och att skapa nödvändig volym genom att lägga till projekt som är i ett långt utvecklat skede eller redan i produktion inom guld, koppar, silver och antimon i Australien, Amerika och Europa för att skapa kortsiktigt kassaflöde och värde för aktieägare.

Framåtsyftande uttalanden:

Detta nyhetsmeddelande innehåller "framåtsyftande uttalanden" inom betydelsen av tillämpliga värdepapperslagar. Dessa inkluderar uttalanden gällande bolagets produktion av guld, silver och antimon för räkenskapsåret 2017. Läsare varnas för att inte lägga för stor vikt och tillit till framåtsyftande uttalanden. Faktisk utveckling och resultat kan skilja sig från de som uppskattas i dessa uttalanden, vilket bland annat kan bero på förändrade råvarupriser och allmänna ekonomiska och marknadsförhållanden. Faktorerna som identifieras ovan är inte avsedda att utgöra en fullständig lista med faktorer som kan påverka Mandalay. Man finner en beskrivning av ytterligare risker som kan orsaka att den faktiska utvecklingen och resultatet skiljer sig från de som är uppskattade i de framåtsyftande uttalandena i detta nyhetsmeddelande under rubriken "Risk Factors" i Mandalays årsredovisning från den 31 mars 2017 av vilken det finns kopia på Mandalays profil på  www.sedar.com . Dessutom kan det aldrig garanteras att antagna tillgångar som upptäcks på grund av ytterligare borrning kommer att bli uppgraderade till bevisade eller sannolika reserver. Även om Mandalay har försökt identifiera viktiga faktorer som kan orsaka att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från de som är beskrivna i de framåtsyftande uttalandena, kan det finnas andra faktorer som orsakar att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, uppskattat eller avsett. Det finns ingen försäkran om att de framåtsyftande uttalandena kommer att infrias som faktiska resultat, och framtida händelser kan skilja sig betydligt från de som är förutsedda i dessa uttalanden. Därmed bör läsare inte lägga för stor vikt och tillit till framåtsyftande uttalanden.

För mer information:

Mark Sander
President och Chief Executive Officer

Greg DiTomaso
Director of Investor Relations

Kontakt:
+1 647.260.1566

Source: Mandalay Resources Corporation via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.