NASDAQ OMX

Mandalay Resources Corporation ger uppdatering om översvämningen vid Cerro Bayo-gruvan

TORONTO, 16 juni 2017 (GLOBENEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" eller "Bolaget") (TSX:MND) ger en uppdatering om översvämningen vid Cerro Bayo-gruvan som man först meddelade om den 9 juni 2017. Familjerna till de två saknade gruvarbetarna har samlats på ett trygghetscenter i den närliggande staden Chico i Chile. Där får de stöd och minst en gång om dagen en genomgång om hur sökandet går. Under dessa svåra dagar finns våra tankar hos dem. Även våra medarbetare, fackföreningar och medlemmar ur samhället samlas i staden för regelbundna uppdateringar.

All verksamhet i såväl dagbrottet som underjord vid Cerro Bayo avbröts på ett säkert och ordnat sätt direkt efter att olyckan uppstod på morgonen den 9 juni. Endast behörig personal som behövs för sökningsarbetet har rest till platsen. Där pågår sökningsarbetet dygnet runt med cirka 100 till 120 personer på dagskiftet och 50 till 60 på nattskiftet. Cerro Bayo har fått omfattande besök av nationella, regionala och lokala myndigheter samt tillsynsorgan för att samla in information, bidra med idéer och erbjuda logistiskt och tekniskt stöd.

Sökarbetet är fortsatt fokuserat på borrning för att komma ned till de djupaste delarna av gruvan, cirka 200 meter under marken (där gruvarbetarna arbetade), för att testa hur pass översvämmad denna del är. Just nu borrar två riggar och en tredje är på väg att starta. Samtidigt används samtliga lastbilar på platsen till flera grävare och lastare för att bygga en skyddsvall mot Laguna Verde för att isolera olycksområdet från sjön och hantera eventuella ytterligare vatteninflöden.

Mark Sander, President och Chief Executive Officer för Mandalay, sa: "Vårt Bolag är tacksamt mot det lokala samhället och våra medarbetare, de chilenska myndigheterna, SERNAGEOMIN, alla räddningsarbetare, militären, polis och de lokala myndigheterna, såväl som andra gruvföretag för stödet och det generösa erbjudandet att hjälpa oss i denna nödsituation. Mandalay gör allt de kan för att hitta Jorge Sanchez och Enrique Ojeda som arbetade i den översvämmade delen av Delia NW-gruvan. På grund av allt vatten och material som ligger i vägen är detta arbete extremt komplicerat. Vi kommer att fortsätta använda våra egna resurser såväl som resurser från leverantörer, entreprenörer, andra gruvföretag och myndigheter, samtidigt som vi lägger extraordinär vikt vid att agera säkert i dessa ansträngningar som är utöver det vanliga. Vi arbetar hårt med att hålla familjer, medarbetare, lokalsamhället och hela Chile informerade om våra ansträngningar på ett lämpligt sätt."

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt företag som arbetar med naturresurser som har produktionstillgångar i Australien, Chile och Sverige samt ett utvecklingsprojekt i Chile. Företaget är fokuserat på en förvärvsstrategi och att skapa nödvändig volym genom att lägga till projekt som är i ett långt utvecklat skede eller redan i produktion inom guld, koppar, silver och antimon i Australien, Amerika och Europa för att skapa kortsiktigt kassaflöde och värde för aktieägare.

För mer information:

Mark Sander
President och Chief Executive Officer

Greg DiTomaso
Director of Investor Relations

Kontakt:
+1.647.260.1566

Source: Mandalay Resources Corporation via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX

CP Kelco Appoints Didier Viala as New President16.10.2017 15:00Pressmeddelande

ATLANTA, Oct. 16, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- CP Kelco, a leading global producer of specialty hydrocolloid solutions, announced today that Didier Viala has been appointed President, effective October 1, 2017. Viala replaces Donald Rubright, who served as CP Kelco President since 2006 and will retire at the end of 2017. Viala has also joined the CP Kelco Board of Directors. "As a market leader supplying high-quality hydrocolloid products for a range of foods and beverages, consumer products and industrial applications, CP Kelco will continue to invest in capacity additions, new product and applications development, strategic raw material sourcing, quality and safety management, and sustainability initiatives to support our customers' innovation efforts and growth strategies," Viala said. Over the course of more than 25 years with CP Kelco and its predecessor companies, Viala held leadership roles across a broad spectrum of critical areas, including innovat

LogicBio Therapeutics to Present Preclinical Data at European Society of Gene & Cell Therapy 25th Anniversary Congress in Berlin16.10.2017 15:00Pressmeddelande