Manfred Graff har utsetts till Arlas nya vice ordförande

Arlas styrelse har valt Manfred Graff från Tyskland till Arlas nya vice ordförande efter Heléne Gunnarson, som har beslutat att lämna styrelsen för att prioritera sin gård och familj.

Manfred Graff är ny viceordförande i Arla Foods

Med Manfred Graff som ny vice ordförande och de två nyvalda svenska styrelseledamöterna, Marita Wolf och Gustav Kämpe, är styrelsen på plats i god tid innan den nya strategiperioden inleds. Manfred Graff kommer att ta över som vice ordförande när representantskapets möte avslutas den 27 oktober.

Manfred Graff är 62 år gammal och har en konventionell gård med 230 kor i Simmerath i västra Tyskland. Han har varit medlem i MUH, som fusionerade med Arla, sedan 1986 och förtroendevald sedan 1998. Manfred Graff har varit ordförande för MUH och han har varit styrelseledamot i Arla och ordförande i Centraleuropas Area Council sedan 2012. Dessutom har han varit ordförande för Area Councils ordförandegrupp de senaste fyra åren.

Företaget Arla är i en stark position inför den kommande strategiperioden och det är första gången som en centraleuropeisk styrelseledamot ingår i Arlas ordförandeskap. Jan Toft Nørgaard ser fram mot att inleda detta nya kapitel:

”Manfred Graff och jag har haft ett nära samarbete i styrelsen sedan 2012 och jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att skapa ett starkt ordförandeskap”, säger han och fortsätter:

“Manfred spelar en nyckelroll i Arlas styrelse och hans omfattande erfarenhet och kunskap om kooperativet kommer att bli en stor tillgång. Som ordförande för Area Councils ordförandegrupp har Manfred gjort ett fantastiskt arbete med att samla och balansera ägarnas intressen i olika områden.”

Den nya vice ordföranden kommenterar också utnämningen:

”Det är en stor ära att bli vald till Arlas nya vice ordförande och jag är stolt över det förtroende som styrelsen har för mig och jag är ödmjuk inför detta stora ansvar. Tillsammans med resten av styrelsen och företagsledningen ser jag fram mot att fortsätta arbetet med att stärka och utveckla vårt kooperativ”, säger Manfred Graff.

Manfred Graff är ny viceordförande i Arla Foods

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning11.11.2021 09:11:35 CET | Pressmeddelande

Näringslivet har ett stort ansvar för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål och detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjorna. Som mervärde till ekokonsumenterna klimatkompensera Arla i projekt som bevarar och skapar kolsänkor. Detta är något som i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar. När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande.

FUTURE26: Arla lanserar ny strategi i en avgörande tid för mejeribranschen3.11.2021 08:00:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Arla sin nya femårsstrategi. Under denna period är Arla beredd att öka sina investeringar i hållbarhet, digitalisering, ny produktionsteknik och produktutveckling med mer än 40 procent till totalt minst 4 miljarder euro, samtidigt som man ökar utbetalningen av resultatet (efterlikviden) till Arlas ägare mjölkbönderna med minst 1 miljard euro för att stötta deras hållbarhetsresa.