1177 Vårdguiden

Många bedrägeriförsök i samband med vaccinering

Dela

Flera personer runt om i landet har utsatts för bedrägeriförsök där de har blivit uppringda av personer som uppgett att de kommer från sjukvården eller 1177 Vårdguiden. Det är viktigt att aldrig lämna ut sina bankuppgifter eller e-legitimation, som exempelvis bank-id.

Runt om i landet har regionerna startat vaccineringen mot covid-19. Alla i Sverige som är 18 år och äldre har fått eller kommer att erbjudas vaccin. Folkhälsomyndighetens rekommendation är att de som har störst behov av skydd mot covid-19 ska erbjudas vaccin först. Den tydligaste riskfaktorn för att bli allvarligt sjuk i covid-19 är hög ålder och det är med den utgångspunkten som Folkhälsomyndigheten rekommenderat regioner och kommuner att prioritera vaccinering i olika faser.

Exakt hur processen för vaccinering ser ut, hur personer blir kallade och i vilka faser som regionerna just nu är i, varierar. Därför är det viktigt att ta reda på hur det ser ut i respektive region.

I samband med att vaccineringen har påbörjats har även bedragare sett möjligheter. Enligt Polisen har antalet anmälningar av vaccinationsbedrägerier ökat med 60 procent under februari jämfört med januari. Ungefär 95 procent av de som utsatts hittills är 65 år eller äldre.

Tillvägagångssätten som bedragarna använder varierar. I många fall har en person ringt upp och sagt att de representerar sjukvården. De kan uppge att de kommer från vårdcentralen, Folkhälsomyndigheten, 1177 eller hemsjukvården. I vissa fall har de till och med gjort hembesök. De vill ofta att offren ska bekräfta sin identitet genom att använda sin bankdosa eller bank-id. I en del fall har de skickat sms där personer uppmanats att via en länk gå till en webbplats för att där logga in med bank-id.

– Gemensamt för regionerna är att de aldrig ringer upp en enskild person och begär att de ska identifiera sig med bank-id. Om man i ett telefonsamtal blir uppmanad att använda en e-legitimation för identifiering ska man lägga på luren och kontakta polisen, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 på Inera.

– Det enda tillfället som man kan bli uppringd av 1177 Vårdguiden är om man nyligen har varit i kontakt med dem och har en överenskommelse om att bli uppringd på nytt. Övrig kommunikation från 1177 Vårdguiden sker via sms eller e-post.

Viktigt att tänka på om någon sms:ar eller ringer och säger att de är från 1177 Vårdguiden eller någon annan vårdgivare:

• 1177 Vårdguiden på telefon ber aldrig om identifiering med e-legitimation i samtal om    vaccination mot covid-19.
• 1177 Vårdguiden på telefon tar aldrig betalt med Swish.
• Det är gratis att vaccinera sig mot covid-19.

Om du drabbas

• Kontakta din bank direkt om du kan ha blivit utsatt för bedrägeri.
• Polisanmäl och ta hjälp av människor i din närhet.
• Ring 112 vid pågående brott.
• Ring 114 14 om det inte är akut.

Mer information finns på 1177.se
Om vaccination mot covid-19
Allt om covid-19
Om att lämna prov och få provsvar
Covid-19 in other languages

Nyckelord

Kontakter

Yvonne Edenholm, presschef Inera

Om

1177 Vårdguiden
1177 Vårdguiden
Tjärhovsgatan 21
118 93 Stockholm

1177https://www.1177.se/

En dygnet-runt-öppen tjänst från Sveriges landsting och regioner. Besök 1177.se eller ring 1177 för sjukvårdsrådgivning.

1177 Vårdguiden erbjuder råd, information, inspiration och e-tjänster inom hälsa och vård och finns på webb och telefon.

1177 Vårdguiden på webben är hela Sveriges samlingsplats för hälsa och vård. Här kan du läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter eller ställa en anonym fråga och få ett personligt svar. Här kan du också hitta och jämföra vårdmottagningar och använda e-tjänster för att kontakta vården. 1177.se anpassas automatiskt beroende på var du bor och du kan därför få nyheter, information och länkar till de e-tjänster som är aktuella i din egna region. Allt innehåll på 1177 Vårdguiden kvalitetssäkras tillsammans med experter från hälso- och sjukvården i hela Sverige. De tusentals faktatexter som finns, är producerade i samarbete med runt 350 manusförfattare och faktagranskare som arbetar i vården ute i landet.

Om du behöver sjukvårdsrådgivning kan du ringa 1177 Vårdguiden på telefonnummer 1177. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på frågor, ger råd och vägleder rätt i vården. Öppet dygnet runt.

Välkommen!

Följ 1177 Vårdguiden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från 1177 Vårdguiden

Julens toppsökningar på 1177.se19.12.2018 08:55:00 CET | Pressmeddelande

Allt fler besöker 1177.se för att läsa om sin hälsa eller sjukdom samt använda digitala tjänster. I november hade webbplatsen över 11,2 miljoner besök, en ökning från 8,8 miljoner besök under samma månad förra året. 1177 Vårdguiden har undersökt vilka som är de mest besökta sidorna mellan jul och nyår de senaste tre åren. Dessa kommer i topp: Magsjuka Influensa Lunginflammation Halsfluss Feber På 1177.se samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges landsting och regioner. Innehållet på 1177.se kvalitetssäkras av en redaktion och faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter från hälso-och sjukvården. I våras belönades 1177 Vårdguiden med Språkrådets pris för ett ”klart och begripligt språk”, och nyhetssajten IDG:s pris för bästa webbplats i hälsokategorin. - Vi vill att besökarna ska känna sig stärkta och kunna påverka sin hälsa eller vård. Det är viktigt att det finns kvalitetssäkrade och lättillgängliga råd så att man själv kan ta kloka beslut, säge

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum