Många bilhandlare fuskar

Dela

Var tredje bilannons strider mot lagen. Det bekräftas av Konsumentverket som har granskat bilannonser enligt konsumentorganisationen M Sveriges metod. Nu skärper myndigheten tonen mot bilhandlare och annonsplattformar.

Konsumentverket har granskat förekomsten av felaktiga reservationer i bilannonser på internets största marknadsplatser för begagnade bilar. Myndigheten bekräftar resultaten i granskningarna som tidigare genomförts av Riksförbundet M Sverige. Konsumentverket ska nu ta kontakt med branschen och annonsplattformarna för att sätta stopp för de otillåtna annonserna.

”Reservation för felskrivning” förekommer ofta i bilannonser, trots att en bilannons alltid blir en del av avtalet vid en bilaffär och att reservationen därför helt saknar betydelse. Reservationerna kan innebära stora problem och risker för konsumenter om det framkommer att det saknas säkerhetsrelaterad utrustning, ifall dragvikten som angetts inte stämmer eller om husbilen inte har det antal bältade platser som utlovats.

– Vi är glada att Konsumentverket bekräftar att reservationerna strider mot relevant lagstiftning, men vi är förstås bekymrade över att branschen hittills inte velat ta tag i problemet. Nu tvingas handlarna hantera det vilket förstås är positivt för oss konsumenter, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Reservationen är inte bara ett problem i samband med köpet. Vid en eventuell reklamation är det vanligt att bilhandlaren direkt hänvisar till sin reservation och därför inte avser att vidta någon åtgärd alls. Konsumenten hänvisas då att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med sitt ärende. I de fall felet är av väsentlig betydelse för köparen, och inte kan åtgärdas på teknisk väg eller rättas till, finns det flera exempel på ärenden där konsumenten fått bifall. Detta medför rekommendationen att bilhandlaren bör ta tillbaka bilen.

- Att vi bilköpare konfronteras med en säljarkår där nästan en tredjedel fuskar och slarvar helt öppet är egentligen ofattbart. Annonsplattformar som Blocket, Bytbil och Wayke måste självklart förhindra användandet av reservationer och förbättra tryggheten i stället för att hjälpa annonsörerna att lura oss konsumenter, säger Carl-Erik Stjernvall.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
M Sverige
Fridhemsgatan 30
112 40 Stockholm

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter. 

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

1 000 djurpassager saknas, Sverige näst sämst i Europa27.9.2022 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Trots 840 mil viltstängsel skedde förra året över 65 000 viltolyckor på det svenska vägnätet. En orsak till de många olyckorna är att det saknas 1 000 säkra viltpassager för väg och järnväg. Genom att komplettera stängslen med 633 passager de kommande 10 åren skulle antalet trafikolyckor kunna ha halverats, enligt Trafikverket. Men Trafikverket får bara finansiering för 13 procent av åtgärderna och räknar nu med en fortsatt ökning av viltolyckorna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum