Många drömmer om att göra gott på jobbet

Lärare, coach, läkare, socionom och sjukskötare - var femte svensk drömmer om ett jobb där de får möjlighet att hjälpa andra och förbättra samhället, visar en ny undersökning från ManpowerGroups arbetslivspanel Work Life.

Var femte svensk, 19 procent, uppger att det som lockar mest med drömjobbet är att det ger en möjlighet att ”hjälpa andra” eller ”förbättra/förändra samhället”. Det är betydligt fler än de som lockas av lön (7 procent) eller status (1 procent). Allra helst vill svenskarna ha ett drömjobb som är ”spännande och personligt utvecklande” (51 procent).

– Det är väldigt positivt och inspirerande att så många drivs av att göra gott genom sitt jobb, det tjänar alla på. Flera av jobben på drömlistan är sådana där det råder brist på arbetskraft, så chansen är stor att uppfylla drömmen, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Vilka är då de som vill göra gott på jobbet? Enligt undersökningen är kvinnor och yngre i åldern 18-29 år något överrepresenterade i gruppen.

Ambitionerna att hjälpa andra och förbättra samhället slår tydligt igenom i valet av drömjobb. Allra högst på topplistan bland de som har som sin starkaste drivkraft att de vill göra gott hamnar läraryrket – till skillnad från bland svenskar i allmänhet där lärare kommer först på plats nio. Andra yrken som värderas betydligt högre av de som vill göra gott genom sitt jobb är läkare, sjukskötare, socionom och livscoach – som inte alls finns på topplistan när alla svenskar tycker till.

”Altruisternas” drömjobb 2016 Svenskarnas drömjobb 2016
1.Lärare 1.Administratör
2.Administratör 2.Ingenjör
3.Ingenjör 3.Projektledare
4.Projektledare 4.Ekonom
5.Livscoach/karriärcoach 5.Entreprenör
6.Läkare 6.Säljare
7.Managementkonsult 7.Författare
8.Socionom 8.Managementkonsult
9.Sjukskötare 9.Lärare
10.Entreprenör 10.Äventyrare

Här finns hela rapporten Drömjobb att ladda ner.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43 helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se