Många drömmer om att göra gott på jobbet

Lärare, coach, läkare, socionom och sjukskötare - var femte svensk drömmer om ett jobb där de får möjlighet att hjälpa andra och förbättra samhället, visar en ny undersökning från ManpowerGroups arbetslivspanel Work Life.

Var femte svensk, 19 procent, uppger att det som lockar mest med drömjobbet är att det ger en möjlighet att ”hjälpa andra” eller ”förbättra/förändra samhället”. Det är betydligt fler än de som lockas av lön (7 procent) eller status (1 procent). Allra helst vill svenskarna ha ett drömjobb som är ”spännande och personligt utvecklande” (51 procent).

– Det är väldigt positivt och inspirerande att så många drivs av att göra gott genom sitt jobb, det tjänar alla på. Flera av jobben på drömlistan är sådana där det råder brist på arbetskraft, så chansen är stor att uppfylla drömmen, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Vilka är då de som vill göra gott på jobbet? Enligt undersökningen är kvinnor och yngre i åldern 18-29 år något överrepresenterade i gruppen.

Ambitionerna att hjälpa andra och förbättra samhället slår tydligt igenom i valet av drömjobb. Allra högst på topplistan bland de som har som sin starkaste drivkraft att de vill göra gott hamnar läraryrket – till skillnad från bland svenskar i allmänhet där lärare kommer först på plats nio. Andra yrken som värderas betydligt högre av de som vill göra gott genom sitt jobb är läkare, sjukskötare, socionom och livscoach – som inte alls finns på topplistan när alla svenskar tycker till.

”Altruisternas” drömjobb 2016 Svenskarnas drömjobb 2016
1.Lärare 1.Administratör
2.Administratör 2.Ingenjör
3.Ingenjör 3.Projektledare
4.Projektledare 4.Ekonom
5.Livscoach/karriärcoach 5.Entreprenör
6.Läkare 6.Säljare
7.Managementkonsult 7.Författare
8.Socionom 8.Managementkonsult
9.Sjukskötare 9.Lärare
10.Entreprenör 10.Äventyrare

Här finns hela rapporten Drömjobb att ladda ner.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43 helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommuner pratar integration genom jobb på Matchningsakuten i Almedalen21.6.2018 11:48Pressmeddelande

Hur löser vi integration genom jobb? Högkonjunktur, kompetensbrist och utanförskap. Att snabbt få ut nyanlända arbetssökande i arbetslivet är en viktig samhällsfråga och samtidigt en möjlighet för Sverige. Under Almedalsveckan i Visby bjuder ManpowerGroup in utvalda till Matchningsakuten i Almedalen för att prata om matchning och integration genom jobb. Tillsammans med kommunföreträdare diskuterar ManpowerGroup lösningar för att snabbt matcha rätt kompetens med rätt arbetsgivare. Följ #matchningsakuten på Twitter och LinkedIn 2-6 juli.