Många fjärrvärmekunder betalar för höga avgifter

Många fjärrvärmebolag har orimligt hög lönsamhet. Det visar en ny rapport från Fastighetsägarna, som granskat alla fjärrvärmebolags avkastning på totalt kapital under perioden 2013 till 2017.
Bild: Davide Cantelli (Unsplash)

Fjärrvärmedistribution är ett naturligt monopol, men prissättningen sker på affärsmässiga grunder. Det gör att kunden hamnar i ett automatiskt underläge. I rapporten ”Het marknad” granskar Fastighetsägarna fjärrvärmebolagens lönsamhet. Många av dem har avkastningsnivåer som fått konkurrensutsatta företag att jubla. Exempelvis har 16 bolag en genomsnittlig avkastning högre än 10 procent.

-Företag på en monopolmarknad bör inte ha en så hög avkastning över en längre period. I praktiken innebär det att många fjärrvärmekunder betalar en orimligt hög taxa, säger David Björnberg på Fastighetsägarna.

I rapporten redovisas den genomsnittliga avkastningsnivån för samtliga fjärrvärmebolag som lämnat in sin årsrapport till Energimarknadsinspektionen. Hofors Energi genomsnittliga avkastning under perioden är 22,9 procent, vilket är högst i landet. Även Gotlands Energi och Norrenergi (som distribuerar värme i Solna och Sundbyberg) har avkastningsnivåer över 15 procent. Bland bolag i storstadskommunerna har Göteborgs Energi (10 procent) högst avkastning.

Idag diskuteras prisförändringar på fjärrvärmemarknaden i Prisdialogen, som är en samverkan mellan leverantörer och kunder. Syftet är bland annat att öka transparensen och förståelsen för bolagens prissättning.

-Dagens modell hindrar inte en stor andel bolag från att ha en orimligt hög avkastning. I slutändan måste branschen ta ett eget ansvar. Fjärrvärme är en smidig och miljövänlig uppvärmningsmetod, så att den är konkurrenskraftig ligger i allas intresse, säger David Björnberg.

I rapporten redovisas avkastningen för samtliga Sveriges fjärrvärmebolag.

Bild: Davide Cantelli (Unsplash)