Många klimatanpassar, men få kan resa mindre
Transporter är en av grundpelarna i ett fungerande samhälle. Oavsett vilket trafikslag de sker med. Det är också ett viktigt område inom klimatomställningen. Här finns stora möjligheter, men också frågor som måste lösas politiskt. Transportföretagens undersökning visar att människor verkligen vill bidra till klimatomställningen och redan gör många förändringar i sin vardag, också på transportsidan.
Nästan en tredjedel (28%) har avstått från en längre resa för att leva mer klimatanpassat, men i vardagen spelar resorna och bilen en avgörande roll för att människor ska få ihop sitt vardagsliv. Särskilt på landsbygden där alternativen saknas. 61 procent av de svarande genomförde sin senaste kortare resa med bil och 73 procent uppgav att syftet var att handla eller pendla till jobb eller skola. Bara 15 procent svarade att man gjort en onödig resa den senaste veckan.
78 procent av de svarande anser att man själv har mycket eller ganska mycket ansvar för att samhället anpassas till klimatet, men störst ansvar för klimatomställningen lägger svenskarna på politiker och myndigheter, där motsvarande siffra är 84 respektive 85 procent.
– Människor gör redan väldigt mycket för att leva mer klimatanpassat och många vill göra ännu mer. Transportsektorn spelar självklart en stor roll i detta. Samtidigt är bilresor för många, särskilt i glesbygd, en förutsättning för att få vardagen att gå ihop eftersom det helt enkelt inte finns några alternativ. För att omställningen ska vara möjlig i hela landet måste politikerna ge bättre förutsättningar för att människor ska kunna göra rätt. Det säger Tina Thorsell som är samhällspolitisk chef på transportföretagen.
Svenskarna ser generellt sett positivt på vägtransporternas utveckling i framtiden. En av tio (9 %) har redan bytt till en klimatsmartare bil och 30 % skulle kunna tänka sig att göra det i framtiden. Fyra av tio (41%) tror att vi kommer ha elektrifierade vägtransporter inom tio år och nästan hälften (49 %) tror att vi kommer att resa mer kollektivt. Samtidigt uppger 72 procent av de svarande att infrastruktursatsningar måste ta större hänsyn till att det ska gå att bo i hela Sverige. Bland de svarande som bor på landsbygd är motsvarande siffra 80 procent.
– Utvecklingen inom transportområdet måste gynna hela landet. Många pratar om att hela Sverige ska leva, men nu är dags att gå från ord till handling. I glesbygd är bilen ofta det enda alternativet för vardagsresor, till exempel för att handla eller komma till jobb och skola. Det är besluten som fattas idag som människor ska leva med i sin vardag i många år framöver. Om politikernas prat om en levande landsbygd inte bara ska bli tomma ord måste vi prioritera infrastruktursatsningar som gäller hela Sverige, avslutar Tina Thorsell.
Undersökningen är gjord av Axiom Insight som frågat 2020 personer om deras syn på transportfrågor.
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seOm
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
11 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick: Sveriges vägar möter inte Natos krav24.3.2024 13:14:31 CET | Pressmeddelande
Underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. 11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023. Det visar Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar.
JA till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland14.3.2024 09:37:19 CET | Pressmeddelande
EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden. Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter.
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 202313.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar att beställningstrafiken hade ett starkt år, medan utvecklingen för paketresor fortsatt varierar.
Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten28.2.2024 10:31:36 CET | Pressmeddelande
Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).
Transportföretagen välkomnar att regeringen vidtar åtgärder för att stärka luftfartens konkurrenskraft21.2.2024 14:17:03 CET | Pressmeddelande
Infrastrukturminister Andreas Carlson meddelade idag att regeringen avser kompensera det så kallade GAS-systemets pandemiunderskott med drygt en miljard kronor. Syftet med satsningen är att i möjligaste mån undvika kraftiga avgiftshöjningar för flygbolag och passagerare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum