Många metoo-satsningar i kommande budgeten

Nu ska sex- och samlevnadsundervisningen bli bättre. Det ingår som en av flera metoo-relaterade satsningar som Vänsterpartiet har fått igenom i den kommande budgeten. Totalt handlar det i år om 120 miljoner kronor för satsningar inom arbetslivet, rättsväsendet, socialtjänsten och skolan.

– Under hösten och vintern har alla hört vittnesmålen i metoo-uppropen. Mäns sexuella trakasserier och övergrepp mot kvinnor griper igenom hela samhället. Därför måste vi också arbeta mot det på en rad områden, vilket har varit viktigt för oss när vi har förhandlat fram det här, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

– En bra sex- och samlevnadsundervisning ger eleverna chans att prata om normer och beteenden och hitta en trygghet i de här frågorna. Men på alltför många skolor håller undervisningen inte måttet. Därför satsar vi nu på att utveckla undervisningen och ge lärarna bättre stöd, säger Jonas Sjöstedt.

Metoo-paketet på totalt 120 miljoner kronor består av:

• Kompetensutveckling för bättre sex- och samlevnadsundervisning och arbete mot kränkande behandling i skolan, 50 miljoner kronor

• Kunskapslyft för socialsekreterare om mäns våld mot kvinnor och andra former av våld i nära relationer, 25 miljoner kronor

• Uppdrag till Arbetsmiljöverket att ta fram informations- och utbildningsinsatser med stöd till arbetsgivare att arbeta mot sexuella trakasserier, 10 miljoner kronor

• Förstärkning av de statliga medlen till de regionala skyddsombuden, 15 miljoner kronor

• Uppdrag till Brottsoffermyndigheten att genomföra informations- och utbildningsinsatser för att öka kunskapen om samtycke som norm och om den nya sexualbrottslagstiftningen, 10 miljoner kronor

• Ytterligare informations- och utbildningsinsatser för att skapa kunskap om den nya sexualbrottslagstiftningen. Domstolsverket kommer att bistå Brottsoffermyndigheten i insatser som riktar sig mot rättsväsendet, 10 miljoner kronor

Samtliga punkter gäller vårändringsbudgeten för 2018.

Läs mer på:

Jessica Nordh, pressekretare för Jonas Sjöstedt, tfn. 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64

Jonas Sjöstedt och Nooshi Dadgostar gör klassresa från Alby till Djursholm8.8.2018 10:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet går till val på jämlikhet. Klassklyftorna har ökat kraftigt och vi vill omfördela för att få ett samhälle som är bra för alla, inte bara några få. På torsdag kommer Jonas Sjöstedt och Nooshi Dadgostar, vice ordförande, att åka från Alby, ett av Sveriges fattigaste områden, till Djursholm, ett av de allra rikaste. Klassresan avslutas med en pressträff utanför Djursholms slott/Danderyds kommunhus. Välkomna.

Vänsterpartiet lyfts av längtan efter ett samhälle för alla7.8.2018 10:30Pressmeddelande

Idag har Vänsterpartiet presenterat sin valprofil. Det samtidigt som Vänsterpartiet går starkt in i valrörelsens viktiga slutskede. Sommarens samtliga opinionsmätningar visar siffror upp mot och över 10 procent och partiet har det högsta medlemstalet på 50 år. – Folk vet vad Vänsterpartiet står för och det är en del av vår succé. Vi lyfts av en våg av politiskt intresse från framförallt unga människor som vill vända den här kräftgången i samhället som bara gynnar ett litet fåtal. Vi är en tydlig kontrast till andra partiers uppgivenhet och ointresse inför de ekonomiska klyftorna, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Vänsterpartiet går till val på ett samhälle för alla, inte bara några få. Det handlar om att bygga ett samhälle där alla får del av samhällets framgångar och där rikedomarna inte bara samlas hos en liten elit. Under mandatperioden har Vänsterpartiet i budgetförhandlingar med regeringen lyckats få igenom fler än 80 reformer för ökad jämlikhet och bättre välfä