Många metoo-satsningar i kommande budgeten

Nu ska sex- och samlevnadsundervisningen bli bättre. Det ingår som en av flera metoo-relaterade satsningar som Vänsterpartiet har fått igenom i den kommande budgeten. Totalt handlar det i år om 120 miljoner kronor för satsningar inom arbetslivet, rättsväsendet, socialtjänsten och skolan.

– Under hösten och vintern har alla hört vittnesmålen i metoo-uppropen. Mäns sexuella trakasserier och övergrepp mot kvinnor griper igenom hela samhället. Därför måste vi också arbeta mot det på en rad områden, vilket har varit viktigt för oss när vi har förhandlat fram det här, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

– En bra sex- och samlevnadsundervisning ger eleverna chans att prata om normer och beteenden och hitta en trygghet i de här frågorna. Men på alltför många skolor håller undervisningen inte måttet. Därför satsar vi nu på att utveckla undervisningen och ge lärarna bättre stöd, säger Jonas Sjöstedt.

Metoo-paketet på totalt 120 miljoner kronor består av:

• Kompetensutveckling för bättre sex- och samlevnadsundervisning och arbete mot kränkande behandling i skolan, 50 miljoner kronor

• Kunskapslyft för socialsekreterare om mäns våld mot kvinnor och andra former av våld i nära relationer, 25 miljoner kronor

• Uppdrag till Arbetsmiljöverket att ta fram informations- och utbildningsinsatser med stöd till arbetsgivare att arbeta mot sexuella trakasserier, 10 miljoner kronor

• Förstärkning av de statliga medlen till de regionala skyddsombuden, 15 miljoner kronor

• Uppdrag till Brottsoffermyndigheten att genomföra informations- och utbildningsinsatser för att öka kunskapen om samtycke som norm och om den nya sexualbrottslagstiftningen, 10 miljoner kronor

• Ytterligare informations- och utbildningsinsatser för att skapa kunskap om den nya sexualbrottslagstiftningen. Domstolsverket kommer att bistå Brottsoffermyndigheten i insatser som riktar sig mot rättsväsendet, 10 miljoner kronor

Samtliga punkter gäller vårändringsbudgeten för 2018.

Läs mer på:

Jessica Nordh, pressekretare för Jonas Sjöstedt, tfn. 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig