Många metoo-satsningar i kommande budgeten

Nu ska sex- och samlevnadsundervisningen bli bättre. Det ingår som en av flera metoo-relaterade satsningar som Vänsterpartiet har fått igenom i den kommande budgeten. Totalt handlar det i år om 120 miljoner kronor för satsningar inom arbetslivet, rättsväsendet, socialtjänsten och skolan.

– Under hösten och vintern har alla hört vittnesmålen i metoo-uppropen. Mäns sexuella trakasserier och övergrepp mot kvinnor griper igenom hela samhället. Därför måste vi också arbeta mot det på en rad områden, vilket har varit viktigt för oss när vi har förhandlat fram det här, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

– En bra sex- och samlevnadsundervisning ger eleverna chans att prata om normer och beteenden och hitta en trygghet i de här frågorna. Men på alltför många skolor håller undervisningen inte måttet. Därför satsar vi nu på att utveckla undervisningen och ge lärarna bättre stöd, säger Jonas Sjöstedt.

Metoo-paketet på totalt 120 miljoner kronor består av:

• Kompetensutveckling för bättre sex- och samlevnadsundervisning och arbete mot kränkande behandling i skolan, 50 miljoner kronor

• Kunskapslyft för socialsekreterare om mäns våld mot kvinnor och andra former av våld i nära relationer, 25 miljoner kronor

• Uppdrag till Arbetsmiljöverket att ta fram informations- och utbildningsinsatser med stöd till arbetsgivare att arbeta mot sexuella trakasserier, 10 miljoner kronor

• Förstärkning av de statliga medlen till de regionala skyddsombuden, 15 miljoner kronor

• Uppdrag till Brottsoffermyndigheten att genomföra informations- och utbildningsinsatser för att öka kunskapen om samtycke som norm och om den nya sexualbrottslagstiftningen, 10 miljoner kronor

• Ytterligare informations- och utbildningsinsatser för att skapa kunskap om den nya sexualbrottslagstiftningen. Domstolsverket kommer att bistå Brottsoffermyndigheten i insatser som riktar sig mot rättsväsendet, 10 miljoner kronor

Samtliga punkter gäller vårändringsbudgeten för 2018.

Läs mer på:

Jessica Nordh, pressekretare för Jonas Sjöstedt, tfn. 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta