Många omedvetna om mopedbilens höga utsläpp

Antalet mopedbilar i trafiken fortsätter att öka. Enligt Transportstyrelsen finns det cirka 14 800 mopedbilar i trafik. Varje år registreras mellan 2 000 och 3 000 nya mopedbilar. Fordonen är populära trots att de är trafikfarliga. I ett test i tidningen Motor förra året framkom det dessutom att utsläppen av hälsofarliga partiklar är skyhöga.

– Den som kör en mopedbil släpper ut lika mycket partiklar som 164 personbilar tillåts göra, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Hon vill uppmana både ungdomar och föräldrar att tänka efter en extra gång innan de tar beslut om att köpa en mopedbil. Förutom att mopedbilens dieselmotor helt saknar avgasrening och alltså har oerhört höga utsläpp, bidrar fordonen även på andra sätt till en onödigt hög klimatpåverkan. Mopedbilen kan till exempel göra så att många väljer bort kollektivtrafik – och mopedbilen har till skillnad från de flesta andra alternativ även utsläpp av koldioxid.

För vissa personer är mopedbilen kanske nödvändig men finns det alternativ är rådet från M Sverige att välja bort mopedbilen.

– För luftkvalitetens skull borde man parkera mopedbilen för gott om man istället kan välja kollektiva färdmedel, cykel eller en vanlig elmoped, säger Heléne Lilja. Det är orimligt att dessa fordon får rulla på våra vägar när de har så höga utsläpp.

Det finns flera olika alternativ till mopedbilar:

• Kollektivtrafik
  • Cykel eller elcykel
  • Moped, gärna eldriven
  • Samåkning, skjuts

Tidningen Motor testade mopedbilar 2019. Fordonstypen dömdes ut som ”Dyr, smutsig och livsfarlig” eftersom den också visade tendenser att välta i manöverprovet. Mopedbilen kan i Sverige framföras med minst körkortsbehörighet AM. Fordonet får väga max 425 kilo och får inte köras snabbare än 45 kilometer i timmen. Många bilmodeller har sina rötter i Frankrike där de kallas Vehicule sans permit, VSP, och ofta används av pensionärer som till exempel inte längre kan ha körkort för vanlig bil.

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.