Skolverket

Många saknar pedagogisk högskoleexamen

Dela
Inte ens hälften av personalen i fritidshem har en pedagogisk högskoleexamen. Det är den lägsta andelen sedan 1995 då vi började föra statistik över personal i fritidshem. En femtedel av personalen har någon annan form av utbildning för arbete med barn. Detta innebär sammantaget att mer än var tredje person som arbetar i fritidshem saknar utbildning för arbete med barn. Det visar ny statistik från Skolverket som också går att bryta ner regionalt och lokalt.

– Fritidshemmet har ett viktigt pedagogiskt uppdrag som är starkt kopplat till skolan. Det blir svårt att klara av detta när bara 42 procent av personalen i fritidshemmen har en pedagogisk högskoleexamen. Det är en stor utmaning för skolorna att hitta personal med behörighet att undervisa i fritidshemmet. Bristen på utbildad arbetskraft är stor, säger Ingela Aksell, undervisningsråd på Skolverket.

Elevgrupperna minskar något – men fortfarande stora

Elevgrupperna på fritidshemmen har blivit något mindre. I kommunal verksamhet har gruppstorleken minskat från ett genomsnitt på 40,6 barn till 40,0. När det gäller fristående fritidshem har den genomsnittliga gruppen sjunkit från 43,5 till 43,1 Totalt är den genomsnittliga elevgruppen 40,3. Totalt är 478 000 elever inskrivna på fritidshem vilket är en ökning med drygt 16 000 fler elever jämfört med ifjol. Det är framförallt 6-9 åringar som går i fritidshem. I den åldersgruppen är 84 procent inskrivna vilket är en halv procentenhet mer än förra året och en ökning med 5 procentenheter sedan 2007. När det gäller 10-12 åringar så är 21,5 procent inskrivna i fritidshem. Denna grupp har ökat stadigt de senaste tio åren.

Personalens utbildningsnivå sjunker

För att bedriva undervisning i fritidshemmet krävs en högskoleutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem alternativt en högskoleutbildning som är avsedd för arbete som fritidspedagog. Dock krävs det ingen lärarlegitimation. Hösten 2016 har 42 procent en högskoleexamen för arbete med barn eller elever. Det är den lägsta siffran sedan 1995, då vi började föra statistik över personal i fritidshem, och en minskning med 5 procentenheter jämfört med föregående år. Var femte har annan utbildning för arbete med barn, men mer än en tredjedel av personalen ingen utbildning för arbete med barn. Det är stor skillnad mellan kommunala och fristående fritidshem vad gäller personalens utbildningsnivå. Nästan 45 procent av personalen i kommunala fritidshem har en pedagogisk högskoleexamen, motsvarande andel i fristående fritidshem är 21 procent. I fristående fritidshem har över hälften av personalen ingen utbildning för arbete med barn.

Stor skillnad i utbildningsnivå mellan olika fritidshem

Utbildningsnivån varierar stort mellan olika fritidshem. På 528 fritidshem, med totalt 29 430 inskrivna elever, saknas det helt personal med pedagogisk högskoleexamen. Detta innebär att drygt sex procent av eleverna saknar tillgång till personal med behörighet att undervisa i fritidshemmet. Men det finns även exempel på det motsatta. På 277 fritidshem har all personal en pedagogisk högskoleexamen. I dessa fritidshem finns 16 374 inskrivna elever, vilket motsvarar ungefär tre procent av alla elever.

Andelen män fortsätter att öka

Andelen män bland personalen har ökat kontinuerligt under många år. De senaste tio åren har andelen män i fritidshem ökat med 10 procentenheter från 17 till 27 procent. Könsfördelningen skiljer sig mellan kommunalt och fristående fritidshem. Andelen män är högre i fristående fritidshem, där 34 procent av de anställda är män. Motsvarande uppgift för kommunala fritidshem är 26 procent.

– Det är viktigt att i fritidshemmet visa att kön inte ska vara avgörande i yrkesvalet. Det är positivt att allt fler män vill arbeta i fritidshem. Eleverna behöver både manliga och kvinnliga förebilder att identifiera sig med, säger Ingela Aksell.

För frågor kontakta

Ingela Aksell, undervisningsråd på Skolverket, 08-527 337 38

För frågor om statistiken kontakta

Linnéa Rask, undervisningsråd på Skolverket, 08-527 333 58

Sara Brundell, undervisningsråd på Skolverket, 08-527 335 02

Länkar

Om

Skolverket
Skolverket
Svetsarvägen 16
171 41 Solna

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande

15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.

Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande

Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye