Många slutar spela innebandy i ung ålder – nu lanseras nationellt koncept för rörelseglädje i skolor

Pandemin hade förödande effekter på innebandyn och gjorde att många, framförallt barn, slutade. Därför lanserar nu Svensk Innebandy tillsammans med OBOS ”Framtidens innebandy”, med syftet att bygga broar mellan skolor och göra det lättare för skolelever att hitta till en förening och på den vägen få fler barn i rörelse.

Foto: Per Wiklund

Innebandyns vision är att bli folksporten och med hjälp av projektet Framtidens innebandy med OBOS vill parterna nå fler. Tillsammans med distrikt och föreningar över hela landet erbjuds nu skolor och fritids prova-på-dagar. Föreningar i skolornas närområde kommer ut och leder roliga och inkluderande innebandyaktiviteter. Målet är att skolelever får mer rörelseglädje och får upp intresset för att idrotta tillsammans.

– Vi vet att innebandyn är en kul och lätt väg för att hitta hem till idrotten och ett liv i rörelse. Innebandy är Sveriges största inomhussport vilket inte är så konstigt med tanke på hur roligt det är. Genom det här initiativet vill vi att fler barn och unga ska upptäcka folksporten och rörelseglädje, säger Christian Alehagen på OBOS, som blev huvudpartner till Svensk Innebandy hösten 2021.

Att just rikta in sig mot distrikt, föreningar och skolor är ett grepp som visat sig lyckosamt, varför det nu lanseras på nationell nivå.

– Att driva en skolsatsning för att väcka intresset för innebandy är något som vi vet fungerar. Vi har sett föreningar och distrikt göra liknande projekt för att väcka intresset för vår sport, vilket är ett viktigt uppdrag för innebandyn. Innebandy är en rolig och enkel sport att börja spela, men då krävs det att vi når barnen på ett kul och pedagogiskt sätt, säger Hanna Wiklund, barn och ungdomsansvarig på Svensk Innebandy.

Tidigare i år hölls en prova på dag i Knivsta, två av barnen som var med var Nellie Ånöstam Hård Af Segerstad och Nike Skommevik.

– Det har varit superkul att få vara här. Alla har fått vara med och det har varit en peppig stämning med många roliga övningar, säger Nellie.

Nike fyller i:

– Det har varit jättekul och man får lära sig nya saker. Innebandy är kul för man får träffa många nya vänner och samlas runt en rolig sport, det är också mycket action och fart.

Jag vill läsa mer om Framtidens Innebandy med OBOS.

Foto: Per Wiklund