Många studenter saknar hemförsäkring

Allt för många studenter som flyttar hemifrån är oförsäkrade, utan att veta om det. Det konstaterar oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå som uppmanar studenter att skaffa en hemförsäkring, oavsett hur de bor.
Studenter behöver en egen hemförsäkring. Att vara oförsäkrad kan bli dyrt.

- Det är tyvärr inte ovanligt att studenter missar att skaffa en hemförsäkring. Många tror att de fortfarande omfattas av sina föräldrars hemförsäkring men föräldrarnas försäkring gäller inte när man har flyttat hemifrån och är folkbokförd på studieorten, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Studenter behöver som regel en egen hemförsäkring, oavsett om de bor i studentrum, inneboende eller i egen lägenhet. Hos ett fåtal försäkringsbolag kan den som är inneboende dela försäkring med sin hyresvärd. Den som flyttar till en bostadsrätt behöver en hemförsäkring och ett bostadsrättstillägg.

Vad täcker hemförsäkringen?

Olycksfall på utlandssemestern, vattenskada i lägenheten eller rånad utanför bostaden. Det är tråkiga händelser som dessutom kan bli mycket dyra, om man är oförsäkrad.

Hemförsäkringen i Sverige är en unik paketlösning som innehåller flera viktiga delar. Den ger ett skydd för ditt hem och dina saker. Det ingår också alltid reseskydd, rättsskydd och ansvarsskydd som är mycket viktiga om du till exempel behöver akut vård när du är utomlands eller om din hyresvärd skulle kräva dig på skadestånd.

- Det kan kännas onödigt att teckna en försäkring om man inte äger så många saker men hemförsäkringen ger ett bra ekonomiskt skydd vid många händelser. Att vara oförsäkrad kan bli dyrt. Det kan handla om miljonbelopp, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Tips till studenter

• Flyttar du hemifrån omfattas du inte längre av dina föräldrars hemförsäkring.
  • Flera försäkringsbolag erbjuder särskilda hemförsäkringar för studenter. De är billigare än vanliga hemförsäkringar och räcker bra om du inte äger många dyra saker.
  • Hemförsäkringen ger ett bra reseskydd när du är utomlands, men oftast inte längre än 45 dagar.
  • Studenter på universitet eller högskola i Sverige är försäkrade mot olycksfall under skoltiden och vid resor till och från skolan. Försäkringen gäller däremot inte på fritiden. Kontrollera gärna om du har en barnförsäkring som fortfarande gäller eller en sjuk- och olycksfallsförsäkring.
  • Du kan få ersättning från flera försäkringar. Anmäl en skada både till skolans olycksfallsförsäkring och din egen försäkring.

På konsumenternas.se finns mer information om hemförsäkringar, sjuk- och olycksfallsförsäkringar och tips för dem som ska flytta hemifrån.

Studenter behöver en egen hemförsäkring. Att vara oförsäkrad kan bli dyrt.