Många väljer att köra på förnybart

Den förste juni gjorde E.ON det lättare att bli mer förnybar för kunder som kör på fordonsgas. En av förändringarna var möjligheten att via knappval välja 100 procent biogas på station. E.ON har i dagsläget ett 50-tal stationer för fordonsgas i Sverige. Redan efter första månaden med knappvalet kan det konstateras att intresset för förnybara produkter är stort.
Tankställe för fordonsgas. Christian Andersson

Bland kunder som tankar med bankkort väljer nu nästan 25 procent att tanka Biogas 100. Kundgruppen hade tidigare ingen möjlighet alls att tanka den här produkten. Bland E.ONs kunder som tankar med vårt fordonsgaskort är det nu ungefär 50 procent som väljer Biogas100.

- När vi införde produkten hade vi egentligen inga större förväntningar på att volymerna av Biogas 100 skulle öka mycket, framförallt inte bland våra egna kunder som hela tiden haft möjligheten att välja produkten. Vår tanke med produktvalet var främst att synliggöra att det går att tanka 100 procent förnybart även om vi naturligtvis också ville göra det enklare för kunderna. När vi nu ser hur volymerna utvecklats kan vi bara konstatera att intresset för miljövänliga produkter hos kunderna är stort. Och då ska vi komma ihåg att redan basprodukten är en bra och miljöriktigare produkt. Att nu så många väljer att tanka en bra produkt är glädjande, säger Fredrik Åkesson, ansvarig Marknad och Försäljning på E.ON Biofor.

E.ONs vision är att bara sälja 100 procent förnybar och återvunnen energi till 2025. Som en del i detta har vi valt att arbeta med hållbara transporter genom både med el och biogas.

Förändringarna i korthet:

De tre förändringarna E.ON genomförde var:

1. Sänkt pristillägg för produkten Biogas100 (till 0,25kr/kg från tidigare 1,25 kr/kg)
  2. Möjlighet att via knappval välja produkten Biogas 100 på station
  3. Införande av produkten Biogas Bas med högre biogasandel (minst 70 procent) än den tidigare basprodukten Biogas 50 (minst 50 procent biogas)

Tankställe för fordonsgas. Christian Andersson