Många vill vidareutbilda sig i spåren av coronapandemin - Lernia ser stark ökning av ansökningar till yrkeshögskolan i Göteborg

Att utbilda sig via yrkeshögskolan är för många en väg till arbete. När coronapandemin fortgår och många står utan jobb syns nu en ökning av ansökningar till YH-utbildningar. Bara hos utbildnings- och bemanningsaktören Lernia har ansökningarna till YH-utbildningarna runt om i landet ökat med 56 procent jämfört med förra året. I Göteborg har ansökningarna till Lernias yrkeshögskola ökat med så mycket som 404 procent.

Spridningen av covid-19 fortsätter att pröva den svenska ekonomin och arbetsmarknaden. I juli 2020 uppgick arbetslöshetstalet till 8,9 procent, en ökning med 2,0 procentenheter jämfört med föregående år. Samtidigt fortsätter regeringen satsa hårt på att få folk i jobb, bland annat genom fortsatt expansion av yrkeshögskolan. I budgetpropositionen för 2021 föreslås en utbyggnad under 2021-2023 där syftet är att utöka antalet utbildningsplatser för att kunna möta kompetensbrist på arbetsmarknaden.

Utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia bedriver yrkeshögskoleverksamhet över hela landet med 43 pågående utbildningar på 13 orter. I år har trycket på deras yrkeshögskoleutbildningar ökat kraftigt. Inför hösten 2020 sökte 7064 personer jämfört med 4535 föregående år. Ökningen på 56 procent är en spegling av rådande läge på arbetsmarknaden med lågkonjunktur till följd av pandemin. Även i Göteborg syns den stora efterfrågan på YH-kompetens där 106 personer i år sökte till Lernia Yrkeshögskola i regionen, jämfört med 21 året dessförinnan.

- Syftet med yrkeshögskolan har alltid varit att erbjuda utbildningar som ger goda förutsättningar att få jobb, därför är vi glada att man från politiken satsar extra mycket på yrkeshögskolan. Vi på Lernia vet att yrkeshögskoleverksamheten i Sverige ger utdelning, hela nio av tio som går en yrkeshögskoleutbildning får jobb direkt efter utbildningen. Att trycket på våra utbildningar i år har varit större än någonsin speglar det, Ulla Gustafsson, verksamhetschef Lernia Yrkeshögskola.

För att möta behov på arbetsmarknaden av fördjupad, breddad och förnyad kompetens startade Myndigheten för yrkeshögskolan i början av året ett nytt koncept med korta yrkeshögskoleutbildningar. Det som till en början var tänkt som en begränsad försöksverksamhet har snabbt blivit ett viktigt och efterfrågat utbildningskoncept inom yrkeshögskolan. De korta yrkeshögskoleutbildningarna riktar sig till dem som behöver förnya sin kompetens för att behålla sitt arbete, men även för att gå vidare till nya mer avancerade arbetsuppgifter.

- Vi har varit snabba med att starta upp de här korta yrkeshögskoleutbildningar för att kunna hjälpa fler att behålla jobben. Utbildningarna är ett effektivt verktyg för både kompetensutveckling och omställning, två avgörande aspekter för att vi inom de närmsta åren ska kunna hantera Corona-virusets effekter på arbetsmarknaden, säger Ulla Gustafsson.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernia storsatsar på arbetsmarknadsutbildningar inom restaurang - utbildning på 10 nya orter ska rusta för arbetslivet efter pandemin16.11.2020 10:27:17 CETPressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Nu har Arbetsförmedlingen tilldelat utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia nya utbildningar inom restaurang på hela 10 orter runt om i landet. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Ny satsning ska hjälpa Västerviks arbetssökande till jobb11.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Västervik med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vetlandas arbetssökande till jobb11.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vetlanda med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.