Många vinster med att inreda sitt hem med begagnat

Att inreda sin bostad innebär ofta många inköp av möbler och inredning, vilket kan vara en stor belastning på klimatet. Men genom att köpa begagnat blir klimatpåverkan mycket mindre. Exempelvis går det att köpa 24 begagnade fåtöljer eller 26 begagnade mattor för samma klimatpåverkan som en ny. Det visar rapporten ”Bästa bohaget” från Naturskyddsföreningen, där möbler och inredning för fyra olika rum har analyserats ur klimat- och resursperspektiv.

– Att köpa begagnade möbler och inredning är en bra insats för klimatet och miljön. Dessutom är det ju bra för plånboken för den som ska flytta hemifrån, eller för vem som helst som behöver skaffa möbler eller inredning, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Det finns mycket att spara på att köpa begagnade möbler och inredning. Det gäller inte bara pengar utan även klimatpåverkan och resursåtgång. Enligt en ny rapport från Naturskyddsföreningen, ”Bästa bohaget”, finns det en stor fördel med att köpa begagnade varor jämfört med att köpa nytt, både vad gäller utsläpp som bidrar till klimatpåverkan och för resursförbrukningen.

I rapporten finns analyser av möbler och inredning i fyra rum: kök, sovrum, vardagsrum och arbetsrum för sammanlagt 19 olika produkter. Totalt sett skulle den som flyttar hemifrån och enbart köper begagnat i stället för att köpa nytt minska sin klimatpåverkan med 92 procent, och minska sin resursförbrukning med 100 procent.

Till exempel har en ny fåtölj lika stor klimatpåverkan som 24 begagnade och det totala avfallet på omkring 140 kg som annars hade uppstått med en ny fåtölj elimineras. Ett annat exempel är att det går hela 26 begagnade mattor på en ny, samtidigt som mängden avfall elimineras. Och det går sju begagnade kontorsstolar på en ny sett till klimatpåverkan samtidigt som mängden avfall elimineras.

Den största klimatpåverkan vid inköp av begagnade produkter är kundens egen transport. Här är distansen och val av bil avgörande. Men det går att köra ända upp till 85 mil med skåpbil som drivs med bensin innan klimatvinsten för en begagnad soffa blir noll.

Olika material ger upphov till olika mycket klimatpåverkan och till mängden avfall. Exempelvis har elektronik som kretskort, textilier och olika typer av plaster hög klimatpåverkan, medan träprodukter har lägre. Det beror till största del beror på de olika produktionsprocesserna som råmaterialet behöver genomgå för att kunna användas i en färdig produkt.

– Det är tydligt att samtliga begagnade produkter har en mycket lägre påverkan på klimatet än nya, trots att det skiljer en del mellan de olika produkterna. Det innebär helt enkelt en stor klimat- och resursvinst att satsa på begagnat när du flyttar hemifrån, säger Karin Lexén.

För att genomföra beräkningarna har referensprodukter använts för samtliga produkter. Hur beräkningarna är genomförda beskrivs i en bilaga till rapporten. Beräkningarna är genomförda av Ramboll på uppdrag av Naturskyddsföreningen.