Manifestation för hundra år av rösträtt

Det är hundra år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige, och det firar biståndsorganisationen Diakonia med en manifestation i Tantolunden på lördag. Vi står upp för kvinnor över hela världen och lyfter orimliga argument som har använts för att begränsa kvinnors rörelsefrihet.

Tjejer i Bangladesh firar under en manifestation för kvinnors rättigheter. Foto: Martina Homberg/Diakonia

Manifestationen heter ”Trotsa cykelansiktet!” – samma namn som den kampanj Diakonia driver under våren för att sätta fokus på hur kvinnors rörelsefrihet har begränsats förr och nu, i Sverige och i hela världen.

– På lördag kan både stora och små testa olika saker som har varit eller är otänkbara för kvinnor att göra, om vi skulle lyssna på alla de orimliga argument som används, säger Helena Lind, kommunikations- och insamlingschef på Diakonia.

Info om manifestationen

Manifestationen äger rum i Tantolunden på Södermalm i Stockholm lördagen 25 maj mellan klockan 11 och 14 och uppmärksammar att kvinnlig rösträtt infördes den 24 maj 1919. Här är en del av det som kommer att finnas:

• Aktiviteter som kvinnor på grund av absurda argument inte har fått göra genom historien.
  • Barnhörna med bland annat ansiktsmålning.
  • Tipspromenad där du får testa dina kunskaper om jämställdhet och kvinnohistoria.
  • Fix your bike-hörn dit du kan ta med din cykel.
  • Roliga prylar och giveaways!

De orimliga argumenten är många

Kampen för den lika rösträtten var inte lättvunnen, och många konstiga argument har framförts för att stoppa kvinnor från att rösta och ställa upp i politiska val, till exempel att ”kvinnornas vida kjolar inte skulle komma fram i de trånga gångarna i riksdagskammaren”. Samma sak har det varit med fysisk aktivitet och rörelse. Runt förra sekelskiftet ansågs kvinnor kunna drabbas av kroniskt ”cykelansikte” om de cyklade – ett förvridet och förfulat ansikte till följd av intensiv fysisk rörelse, eller alltför extatiskt minspel på grund av sadelns stimulering.

Fortfarande används orimliga argument för att hålla kvinnor borta från fotbollsplaner, styrelserum och arbetsplatser, mycket arbete återstår för jämställdhet i Sverige. Och världen. I Bangladesh anses det till exempel fortfarande vara fel för en tjej att cykla. Läs mer om vårt arbete för att flickor ska få cykla i Bangladesh här.

Manifestationen anordnas i samarbete med Studieförbundet Bilda.

Läs mer om kampanjen på www.cykelansiktet.se

Julklappen som glädjer fler än en20.11.2018 07:25:00 CETPressmeddelande

​Ny rapport: Livsmedelsjättar måste ta ökat ansvar för vattenbrist i Ica-dalen i Peru13.11.2018 06:20:00 CETPressmeddelande