Manifestation utanför riksdagen – djurrättsorganisationer uppmanar regeringen att förbjuda vilda djur på cirkus

27.9.2016 15:31 | Djurens Rätt

Djurrättsorganisationerna Djurens Rätt och PETA var idag på plats utanför riksdagen och uppmanade regeringen att bryta loss förslaget om ett förbud mot vilda djur på cirkus från den försenade nya djurskyddslagen.

Manifestation utanför riksdagen 2016-09-27

I samband med manifestationen överlämnades PETA:s upprop med 20 000 namnunderskrifter där regeringen ombeds att snarast förbjuda vilda djur på cirkus. Tidigare i år lämnade Djurens Rätt över ett upprop med mer än 155 000 underskrifter för ett förbud i Sverige.

– Nu är det jätteviktigt att regering och riksdag lyssnar på opinionen och på de svenska och internationella experter som alla uppmanar till att elefanter och sjölejon förbjuds på cirkus. Här finns möjlighet att lägga fram ett lagförslag som ligger i linje med en modernare djursyn. Det här kan inte vänta säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Debatten om vilda djur som används som underhållning har växt sig allt starkare under de senaste åren. Enligt en opinionsundersökning från tidigare i år anser 78 % av svenskarna att det inte ska vara tillåtet att hålla vilda djur som exempelvis elefanter och sjölejon på cirkus. (Djurens Rätt/Novus 2016).

– Varje dag som den här lagen skjuts upp är en till dag av lidande för de djur som hålls i bur och blir slagna inom cirkusindustrin. Vi ber den svenska regeringen att förbjuda detta föråldrade spektakel omedelbart - för djurens skull måste showen få ett slut, säger Harriet Barclay, PETA:s koordinator för europeiska relationer.

Kontakt PETA:
Sascha Camilli +44 (0) 20 7837 6327, ank 235; SaschaC@peta.org.uk

Manifestation utanför riksdagen 2016-09-27

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.