Manifestation utanför riksdagen – djurrättsorganisationer uppmanar regeringen att förbjuda vilda djur på cirkus

Djurrättsorganisationerna Djurens Rätt och PETA var idag på plats utanför riksdagen och uppmanade regeringen att bryta loss förslaget om ett förbud mot vilda djur på cirkus från den försenade nya djurskyddslagen.

Manifestation utanför riksdagen 2016-09-27

I samband med manifestationen överlämnades PETA:s upprop med 20 000 namnunderskrifter där regeringen ombeds att snarast förbjuda vilda djur på cirkus. Tidigare i år lämnade Djurens Rätt över ett upprop med mer än 155 000 underskrifter för ett förbud i Sverige.

– Nu är det jätteviktigt att regering och riksdag lyssnar på opinionen och på de svenska och internationella experter som alla uppmanar till att elefanter och sjölejon förbjuds på cirkus. Här finns möjlighet att lägga fram ett lagförslag som ligger i linje med en modernare djursyn. Det här kan inte vänta säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Debatten om vilda djur som används som underhållning har växt sig allt starkare under de senaste åren. Enligt en opinionsundersökning från tidigare i år anser 78 % av svenskarna att det inte ska vara tillåtet att hålla vilda djur som exempelvis elefanter och sjölejon på cirkus. (Djurens Rätt/Novus 2016).

– Varje dag som den här lagen skjuts upp är en till dag av lidande för de djur som hålls i bur och blir slagna inom cirkusindustrin. Vi ber den svenska regeringen att förbjuda detta föråldrade spektakel omedelbart - för djurens skull måste showen få ett slut, säger Harriet Barclay, PETA:s koordinator för europeiska relationer.

Kontakt PETA:
Sascha Camilli +44 (0) 20 7837 6327, ank 235; SaschaC@peta.org.uk

Manifestation utanför riksdagen 2016-09-27

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.