Männen dominerar inför kommunvalet

Sex av tio listor till kommunvalet toppas av en man. Andelen kvinnliga toppnamn ökar, men långsamt. För Socialdemokraterna har jämställdheten bland listettorna sjunkit sedan förra valet. Det visar en granskning av samtliga riksdagspartiers listor till kommun- och landstingsvalet som Dagens Samhälle gjort.

När partierna fördelar maktposter efter valet är det oftast förstanamnen på listorna som blir aktuella. Makten kommer alltså att fortsätta att ha en manlig slagsida.

– Det borde förstås se väldigt mycket bättre ut. Det är relevant att titta just på förstaplatsen, för det säger väldigt mycket om hur man resonerar, säger jämställdhetsminister Lena Hallengren (S).

Socialdemokraterna är det enda parti där andelen kvinnor bland förstanamnen har sjunkit, från 44 procent vid förra valet till 40 procent i år.

Socialdemokraternas tapp gör också att det rödgröna blocket totalt backar när det gäller kvinnor i topposition på listorna. Alliansen ökar, men ligger fortfarande efter S, V och MP. Moderaterna ökar sin andel, men är fortfarande näst sist när det gäller kvinnlig representation i toppen.

Sverigedemokraterna är det parti som har lägst kvinnlig representation på toppen. Endast 17 procent är kvinnor.

Vänsterpartiet har högst andel kvinnor som listettor, 52 procent. Miljöpartiet ligger hack i häl med 51 procent.

Centerpartiet är det parti som gör den största framryckningen när det gäller jämställdheten på topplatserna, från 37 procent 2014 till 45 procent till årets val.

Kvinnor leder i landstingen
I år är det för första gången fler kvinnliga än manliga toppnamn i landstingsvalet med 50,4 procent kvinnor. Alla riksdagspartier utom Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har fler kvinnor än män i topp på sina landstingslistor.

Flest kvinnliga toppkandidater har Vänsterpartiet och Miljöpartiet där mer än sex av tio förstanamn på  landstingslistorna är kvinnor.