Manpower erbjuder digitala matchningstjänster hela 2021

Arbetsförmedlingen har nyligen beslutat att förlänga tidsgränsen för leverans av externa arbetsmarknadstjänster på distans till den sista december. Detta gör att fler arbetssökande får tillgång till hjälpen, oavsett var i landet man befinner sig. Manpower Matchning, en av Sveriges största aktörer inom Stöd och Matchning, kommer därmed fortsätta att leverera digital undervisning och coachning året ut.

- Behovet av extra stöd till arbetssökande är stort mot bakgrund av pandemikrisen. Det är glädjande att tjänsterna fortsatt finns tillgängliga oavsett var den arbetssökande bor, på ett smittsäkert sätt, säger Lena Molin, chef Manpower Matchning.

Under 2020 ökade Arbetsförmedlingen volymerna för anvisningar till Stöd och Matchning kraftigt jämfört med året innan; från ca 18 000 kandidater i december 2019 till ca 63 000 kandidater i december 2020 hos samtliga leverantörer. Totalt valde 4 455 arbetssökande Manpower som leverantör för coachning och matchning för att hitta jobb eller påbörja studier under förra året.

Även i år satsar myndigheten på en stor ökning av stödinsatserna för att motverka arbetslösheten. Ökningen under det första kvartalet har varit markant och under samma period har Manpower Matchning hjälpt 681 personer till jobb eller studier.

Som en del av kommande reform av Arbetsförmedlingen testades 2020 den nya matchningstjänsten Rusta och Matcha. Manpower Matchning är en godkänd leverantör och en del av pilotprojektet på flera orter i landet. Manpower står redo för Arbetsförmedlingens kommande reform och är även fortsatt med och bidrar till att bryta arbetslöshet och verka för integration i arbetslivet.

Om uppdraget Stöd och Matchning
Stöd och Matchning finns för att hjälpa dem som behöver extra stöttning för att ta eller återfå en plats i arbetslivet. Manpower Matchning arbetar med en bred grupp arbetssökande, främst med långtidsarbetslösa och nyanlända. Vi matchar utifrån individens behov och söker upp en relevant arbetsplats för personen att närma sig arbetsmarknaden på. Vi använder oss av både språkpraktik och praktikförmedling som steg mot anställning. När individen är klar för matchning, ger vi coaching till dess att individen har haft en egen försörjning i sex månader. Totalt har Manpower Matchning hittills matchat ut 8 500 arbetssökande till arbete eller studier sedan starten.

Manpower är världsledande inom bemanning och rekrytering och erbjuder flexibla lösningar och snabb tillgång till kompetens. Med en av Sveriges största kandidatbaser och vår stora kunskap om olika verksamheters behov matchar vi rätt person på rätt plats. Vi har över 65 års erfarenhet, finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 80 länder världen över. Manpower är en del av ManpowerGroup som varje år sätter 15 000 personer i jobb i Sverige. www.manpower.se