Manpower ny leverantör av Arbetsförmedlingens matchningstjänst

Manpower Matchning är ny godkänd leverantör av Arbetsförmedlingens nya matchningstjänst Rusta och matcha. Från och med november erbjuds tjänsten inledningsvis för arbetssökande i Karlskrona, Umeå och Trollhättan.

– I dessa tider är uppdraget att hjälpa arbetslösa till arbete eller studier viktigare än någonsin. Som ny leverantör av tjänsten Rusta och matcha ser vi fram emot att kunna hjälpa ännu fler att snabbt komma i sysselsättning, säger Lena Molin, chef för Manpower Matchning.

Manpower Matchning är sedan oktober 2020 ny godkänd leverantör av Arbetsförmedlingens nya matchningstjänst Kundval Rusta och matcha, KROM. Myndigheten testar tjänsten i 32 av landets kommuner. Syftet är att dra lärdomar inför att Arbetsförmedlingens reformerade matchningssystem träder i kraft 2022. Då tas matchningen över helt av fristående aktörer, som ersätts utifrån hur väl de lyckas med sitt uppdrag.

Individuellt stöd och valfrihet
I den nya tjänsten Rusta och matcha väljer den arbetssökande själv vilken av leverantörerna som han eller hon vill ta hjälp av. Leverantören utser därefter en handledare som ger individuellt stöd och rådgivning för att den arbetssökande så snabbt som möjligt ska hitta ett jobb eller börja studera.

– Vi utgår från vad den arbetssökande kan, vill lära sig och vill med sin framtid. Med det som utgångspunkt erbjuder vi individuellt stöd för att rusta och matcha personen med rätt utbildning eller arbetsgivare. Vi är glada över att kunna vara en del i att utveckla Arbetsförmedlingens matchningstjänster för att bättre svara upp till arbetsmarknadens behov även på sikt, säger Lena Molin.

Manpower Matchning finns på över 30 orter i Sverige och är sedan tidigare leverantör av Arbetsförmedlingens program Stöd och matchning, STOM.

Så kan du ta del av matchningstjänster via Arbetsförmedlingen:

1. Börja med att skriva in dig hos Arbetsförmedlingen.
  2. När du är inskriven ber du Arbetsförmedlingen om tillgång till tjänsten Rusta och matcha.
  3. När Arbetsförmedlingen godkänt det väljer du leverantör.
  4. Därefter meddelar Arbetsförmedlingen aktuell leverantör som sedan kontaktar den aktuella kandidaten för att boka in ett första möte.

För att ta del av Rusta och matcha måste du bo i någon av de 32 kommuner där tjänsten för närvarande testas.

För mer information, kontakta :
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43 helene.belin@manpowergroup.se

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Nollprognos för sysselsättningen på höstens arbetsmarknad8.9.2020 07:33:31 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen påverkar fortsatt sysselsättningen under det kommande kvartalet, enligt en ny prognos från svenska arbetsgivare. Det väntas råda stiltje på svensk arbetsmarknad med en oförändrad efterfrågan på arbetskraft under årets fjärde kvartal. Sysselsättningstrenden ligger på 0 procent, en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.