​Manpower öppnar kontor i Sofielund i Malmö

Idag öppnar Manpower ett kontor i Sofielunds nya arbetsmarknadshub. I ett område med omkring 50 procents arbetslöshet kommer arbetssökande att kunna få extra stöd till jobb.

Idag utökar Manpowers verksamhet för Stöd och Matchning i nya lokaler i Sofielunds arbetsmarknadshub i centrala Malmö. Hubben är en del av ett projekt i området, Fastighetsägare Sofielund, som skapar förutsättningar för integration och minskat utanförskap. Initiativtagare är Malmö Stad, projektet bygger på en metod som i stort är kopierad från USA, där forskning visat att tillvägagångsättet är mycket lyckat vid försök att lyfta områden ur utanförskap.

Manpowers kontor är en del av den ordinarie verksamheten.

- Jobb är en väg ut ur utanförskap. Det är en enorm livsförbättring för en person när han eller hon blir självförsörjande och får en egen inkomst. Med dagens kompetensbrist i Sverige har vi inte råd att lämna någon utanför arbetsmarknaden, likväl som det är en vinst för samhället, menar Cecilia Lindgren, verksamhetschef på Manpower Matchning i regionen.

Manpowers filial i Sofielund tar emot arbetssökande som kommer via Arbetsförmedlingen. De får ett extra stöd mot jobb, som tester och coachning, praktisk hjälp med ansökningsbrev samt matchning mot jobb, utbildning eller praktikplats. Detta gör Manpower över hela landet. Förhoppningen med att man nu även är på plats i Sofielund med omkring 60 procents arbetslöshet är också att knyta kontakter med företag som har verksamhet i området och matcha mot arbetssökande.

Läs mer om projektet Fastighetsägare Sofielund.

För mer information, kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.