​Manpower öppnar kontor i Sofielund i Malmö

21.6.2016 08:04 | ManpowerGroup

Idag öppnar Manpower ett kontor i Sofielunds nya arbetsmarknadshub. I ett område med omkring 50 procents arbetslöshet kommer arbetssökande att kunna få extra stöd till jobb.

Idag utökar Manpowers verksamhet för Stöd och Matchning i nya lokaler i Sofielunds arbetsmarknadshub i centrala Malmö. Hubben är en del av ett projekt i området, Fastighetsägare Sofielund, som skapar förutsättningar för integration och minskat utanförskap. Initiativtagare är Malmö Stad, projektet bygger på en metod som i stort är kopierad från USA, där forskning visat att tillvägagångsättet är mycket lyckat vid försök att lyfta områden ur utanförskap.

Manpowers kontor är en del av den ordinarie verksamheten.

- Jobb är en väg ut ur utanförskap. Det är en enorm livsförbättring för en person när han eller hon blir självförsörjande och får en egen inkomst. Med dagens kompetensbrist i Sverige har vi inte råd att lämna någon utanför arbetsmarknaden, likväl som det är en vinst för samhället, menar Cecilia Lindgren, verksamhetschef på Manpower Matchning i regionen.

Manpowers filial i Sofielund tar emot arbetssökande som kommer via Arbetsförmedlingen. De får ett extra stöd mot jobb, som tester och coachning, praktisk hjälp med ansökningsbrev samt matchning mot jobb, utbildning eller praktikplats. Detta gör Manpower över hela landet. Förhoppningen med att man nu även är på plats i Sofielund med omkring 60 procents arbetslöshet är också att knyta kontakter med företag som har verksamhet i området och matcha mot arbetssökande.

Läs mer om projektet Fastighetsägare Sofielund.

För mer information, kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.