ManpowerGroup förser Epiroc med kompetens de kommande tre åren

Gruv- och infrastruktursutrustningsföretaget Epiroc har efter en upphandling slutit avtal med ManpowerGroup, som blir huvudleverantör när det gäller bemanning och rekrytering av tjänstemän. Avtalet är tecknat på tre år.

- Samarbetet med ManpowerGroup är viktigt för oss, då vi alltid är beroende av rätt kompetens för att vi ska kunna fortsätta utveckla vår affär. Inom avtalet har vi satt mål kring att få in fler kandidater som är kvinnor, det är strategiskt viktigt för oss. Vi ser fram emot samarbetet med ManpowerGroup, som ska hitta rätt kompetens till alla våra anläggningar i hela landet, säger Lorraine Lind, Vice President HR, Epiroc.

Efter en upphandling valde Epiroc att ingå avtal med ManpowerGroup gällande bemanning och rekrytering av tjänstemän som t.ex. inköpare, ekonomer, personaladministratörer. Kompetenserna kommer att levereras både från Manpower och Experis inom ManpowerGroup-koncernen.

– Vi ser fram emot ett förtroendefullt och långsiktigt samarbete med Epiroc, som delar vår värdegrund när det gäller viktiga frågor som fördomsfri rekrytering. Vår ambition och övertygelse är att vi kan utvecklas tillsammans när det gäller nya sätt att hitta morgondagens talanger, säger Helen Remnås, Head of Major Account på ManpowerGroup.

Lorraine Lind, Vice President HR, Epiroc, telefon 072-192 21 33, lorraine.lind@epiroc.com
Hélène Belin, kommunikationschef på ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin med omkring 14 000 medarbetare globalt och med kunder i över 150 länder. Med banbrytande teknologi utvecklar och producerar bolaget innovativa borriggar, berbrytnings- och anläggningsutrustning och tillhandahåller förstklassig service på förbrukningsvaror. Huvudsaklig produktutveckling och tillverkning inom Epiroc sker i Sverige, USA, Kanada, Kina och Indien.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Rekordhög kompetensbrist – 6 av 10 arbetsgivare har svårt att rekrytera4.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Drygt sex av tio svenska arbetsgivare, 64 procent, upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Det är den högsta siffran i undersökningens historia, kompetensbristen i Sverige har mer än fördubblats jämfört med för tio år sedan. Situationen är värst för storföretagen, där hela 89 procent har svårt att rekrytera. Det visar nya siffror från ManpowerGroups globala kompetensbristundersökning Talent Shortage.

Tre av tio tänker byta jobb i början av 20202.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Svenskarna är sugna på att inleda det nya decenniet med att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de helt säkert tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 31 procent på att byta jobb, vilket innebär att hela sex av tio går i tankarna på att inleda det nya året med att byta arbetsgivare. Dessutom är män är något mer bytesbenägna än kvinnor.

Handeln vänder till positiv jobbprognos – men transportsektorn bromsar in10.12.2019 08:16:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln vänder från negativ till positiv jobbprognos och förväntar sig ett något ökat behov av arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en sysselsättningstrend på +4 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn nedåt jämfört med föregående kvartal, med en sysselsättningstrend på +3 procent för börjar av nästa år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.