ManpowerGroup kommenterar SVT-inslag om påstådd diskriminering

SVT Nyheter Västerbotten publicerade den 11 maj ett inslag i vilket en person upplever sig diskriminerad efter att ha sökt jobb via Manpower. Mannen uppger att han har sökt samma jobb under olika namn vid olika tillfällen, med olika utfall.

Enligt SVT har mannen anmält Manpower till Diskrimineringsombudsmannen, men enligt samma källa är det ännu oklart om DO faktiskt kommer att utreda fallet. ManpowerGroup har inte tagit emot någon anmälan och vi kan därför inte ge vår syn på innehållet i en sådan. Vi kommenterar heller aldrig en enskild person i media, eftersom det är oerhört viktigt för oss att värna den personliga integriteten hos människor som söker arbete hos oss nu och i framtiden.

Däremot berättar vi gärna om hur vi arbetar för en rättvis rekrytering med hög kvalitet. Vår regionchef för Norrland, Eva Ageskär, intervjuades därför av SVT Nyheter Västerbotten. Fördomsfri rekrytering är centralt inom hela ManpowerGroup. Mer än var fjärde medarbetare hos oss, drygt 27 procent, har utländsk bakgrund. Vi sätter 20 000 personer i jobb varje år i Sverige och är stolta över att bidra till mångfalden på arbetsmarknaden.

• Genom ManpowerGroups mångfaldspolicy uppmuntrar vi lika behandling av alla människor i vår verksamhet. Policyn slår fast att vi inte låter faktorer som etnicitet, religion, kön, ålder eller sexuell läggning påverka individens anställningsmöjlighet. Om en kund vill att vi ska göra ett sådant urval säger vi nej och förklarar tydligt vårt ställningstagande.
  • Vi har glasklara processer som styr vår rekrytering. Tack vare det arbetssättet systematiserar vi rekryteringen och säkerställer att den följer vår policy om att alltid rekrytera utifrån kompetens. Det innefattar alla steg i processen, från kravprofil, annons och val av annonseringskanaler till urval av kandidater, intervjuer och tester. Alla medarbetare utbildas regelbundet i policy och förhållningssätt.
  • Våra mål för mångfald och jämställdhet följs upp löpande. Målet att spegla Sveriges befolkning uppnåddes i fjol, då 27,5 procent av ManpowerGroups medarbetare hade utländsk bakgrund.

Vi arbetar ständigt för att förbättra vårt arbete med att rekrytera de mest kompetenta personerna. All information som kan hjälpa oss i det arbetet är värdefull. Därför välkomnar vi att få veta mer om vad personen i SVT Nyheter Västerbottens inslag har upplevt.

För mer information kontakta Kommunikationschef Hélène Belin, helene.belin@manpowergroup.se, 070-377 45 43.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.