ManpowerGroup når guldnivå i EcoVadis internationella hållbarhetsbedömning

ManpowerGroup i Sverige har för andra gången i följd nått guldnivå i EcoVadis internationella hållbarhetsbedömning, en klassning som bara fem procent av de över 55 000 utvärderade företagen i världen tilldelas.

– Att bidra till en hållbar utveckling på arbetsmarknaden sammanfattar vår kärnverksamhet. Vi är stolta över det här kvittot från en ansedd och oberoende granskare som EcoVadis, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup i Sverige.

ManpowerGroups poäng i utvärderingen är totalt sett bland de 2% bästa i bemannings- och rekryteringsbranschen internationellt med betyget 70 av 100 möjliga.

ManpowerGroup kopplar sitt hållbarhetsarbete till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Fokus ligger på god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10).

EcoVadis utvärdering fokuserar på hur företagen hanterar sin påverkan på ekonomi, miljö och samhälle och hur transparent deras arbete är. Metoden vilar på erkända metoder och standarder, bland annat Global Reporting Initiative (GRI) och FN:s Global Compact-initiativ. EcoVadis används av 150 multinationella företag för att bedöma leverantörer. Läs mer om EcoVadis på deras hemsida: http://www.ecovadis.com

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.