ManpowerGroup och Ung Företagsamhet gör unga redo för arbetslivet

ManpowerGroup kliver in som partner till den ideella organisationen Ung Företagsamhet, i ett samarbete som ska bidra till att fler unga snabbt kommer ut i arbete efter avslutad utbildning. ManpowerGroup kommer bland annat dela med sig av fakta och kunskap kring rekrytering och vad som krävs på framtidens arbetsmarknad, samt delta i juryarbetet för SM i Ung Företagsamhet.
Foto: Sune Chee

– Som en av Sveriges största arbetsgivare är det viktigt för oss att göra fler unga redo för arbetslivet. Ung Företagsamhet hjälper elever utveckla viktiga egenskaper för att bli anställningsbara på framtidens arbetsmarknad. Vi ser fram emot att stötta dem i det viktiga arbetet, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup.

Samarbetet med Ung Företagsamhet är en del av ManpowerGroups hållbarhetsarbete. Som partner till Ung Företagsamhet kommer ManpowerGroup bland annat delta i juryarbetet för SM i Ung Företagsamhet och tillhandahålla fakta och kunskap om rekrytering, företagande och framtidens arbetsmarknad till elever och lärare.

– Vi är glada och stolta över att ManpowerGroup kliver in som partner till Ung Företagsamhet. Med hjälp av deras expertis inom vad som krävs på framtidens arbetsmarknad och rekrytering av unga förmågor kan vi ytterligare stärka eleverna att snabbt komma ut i arbetslivet, säger Cecilia Nykvist, vd för Ung Företagsamhet Sverige.

Ung Företagsamhet är en ideell utbildningsorganisation som utbildar gymnasie- och grundskoleelever i entreprenörskap. Organisationen finns i hela Sverige och är mest känd för så kallade UF-företag, som gymnasieelever startar och driver. Under läsåret 2018/2019 driver hela 31 500 elever UF-företag.

Ung Företagsamhet är en del av det globala nätverket Junior Achievement Worldwide, som arbetar för att stärka ungdomars entreprenörskap och anställningsbarhet. ManpowerGroup är global partner och samarbetar med Junior Achievement Worldwide i 27 länder, inklusive Sverige.

Om Ung Företagsamhet

• Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som utbildar gymnasie- och grundskoleelever i entreprenörskap.
  • Organisationen finns i hela Sverige och stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.
  • Ung Företagsamhet startades 1980 och fler än 400 000 elever har genom åren drivit ett så kallat UF-företag.
  • Ett UF-företag är ett företag som säljer riktiga varor och tjänster. Eleverna driver företaget under 30 veckor och går då igenom ett företags hela livscykel, från start och drift till avveckling.
  • I dag erbjuds UF-utbildningen i 209 av Sveriges 290 kommuner och under läsåret 2018/2019 driver hela 31 500 elever UF-företag.
  • Ung Företagsamhet är en del av det globala nätverket Junior Achievement Worldwide, som arbetar för att stärka ungdomars entreprenörskap och anställningsbarhet.
  • ManpowerGroup är global partner och samarbetar med Junior Achievement Worldwide i 27 länder, inklusive Sverige.
  • I Sverige kommer ManpowerGroup bland annat delta i juryarbetet för SM i Ung Företagsamhet och tillhandahålla utbildningsmaterial till elever och lärare.

Om ManpowerGroups hållbarhetsarbete
Samarbetet med Ung Företagsamhet är en del av ManpowerGroups hållbarhetsarbete, vilket omfattar tre fokusområden som tillsammans bidrar till en hållbar arbetsmarknad:

• Att unga snabbt ska komma ut i arbete efter avslutad utbildning.
  • Att hjälpa människor bygga upp färdigheter för det moderna arbetslivet så att de är anställningsbara genom hela yrkeslivet.
  • Att bidra till jämställda och inkluderande arbetsplatser.

ManpowerGroup kopplar hållbarhetsarbetet till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Förutom att bekämpa klimatförändringarna (mål 13) är de bland annat god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10).

Foto: Sune Chee

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.