ManpowerGroup rankas högt inom hållbarhet

ManpowerGroup i Sverige har nått guldnivå i EcoVadis internationella hållbarhetsbedömning, en klassning som bara fem procent av utvärderade företag i världen tilldelas. ManpowerGroups totalpoäng i utvärderingen ligger 50 procent över snittet i bemannings- och rekryteringsbranschen.

– Under många år har vi arbetat för innovativa lösningar för ett hållbart arbetsliv. Vi är stolta över det här kvittot från en ansedd och oberoende granskare som EcoVadis, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup i Sverige.

EcoVadis utvärdering fokuserar på hur företagen hanterar sin påverkan på ekonomi, miljö och samhälle och hur transparent deras arbete är. Resultatet placerar ManpowerGroup i Sverige bland de 5 procent av företag i världen som kvalificerar sig för guldnivån. Totalpoängen 63 av 100 möjliga kan jämföras med genomsnittet i bemannings- och rekryteringsbranschen, som ligger på 42 poäng.

– Att bidra till en hållbar utveckling på arbetsmarknaden sammanfattar vår kärnverksamhet. Genom att hjälpa våra kunder bidrar vi till att skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över, säger Lars Forseth.

ManpowerGroup kopplar sitt hållbarhetsarbete till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Fokus ligger på god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10).

EcoVadis har utvärderat mer än 10 000 företag över hela världen. Företagets metoder vilar på erkända metoder och standarder, bland annat Global Reporting Initiative (GRI) och FN:s Global Compact-initiativ. EcoVadis används av 150 multinationella företag för att bedöma leverantörer.

Läs mer om EcoVadis på deras hemsida: http://www.ecovadis.com

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommentar: Så påverkar den krisande bostadsmarknaden arbetsmarknaden6.2.2019 11:00:00Pressmeddelande

I dag presenterar Svenskt Näringsliv den nya rapporten ”Den krisande bostadsmarknaden – dags för genomgripande reformer” under ett seminarium, där bland annat ManpowerGroups vd Mikael Jansson medverkar. Rapporten pekar på konsekvenserna som bostadsmarknaden har för den svenska arbetsmarknaden och visar att bostadsbristen försvårat rekryteringen för vart femte företag under det senaste året.

Prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen inom hotell- och restaurangbranschen8.1.2019 09:08:05Pressmeddelande

Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en fortsatt stark efterfrågan på arbetskraft under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på +12 procent, en minskning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på urstarka +21 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.