ManpowerGroup rankas högt inom hållbarhet

ManpowerGroup i Sverige har nått guldnivå i EcoVadis internationella hållbarhetsbedömning, en klassning som bara fem procent av utvärderade företag i världen tilldelas. ManpowerGroups totalpoäng i utvärderingen ligger 50 procent över snittet i bemannings- och rekryteringsbranschen.

– Under många år har vi arbetat för innovativa lösningar för ett hållbart arbetsliv. Vi är stolta över det här kvittot från en ansedd och oberoende granskare som EcoVadis, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup i Sverige.

EcoVadis utvärdering fokuserar på hur företagen hanterar sin påverkan på ekonomi, miljö och samhälle och hur transparent deras arbete är. Resultatet placerar ManpowerGroup i Sverige bland de 5 procent av företag i världen som kvalificerar sig för guldnivån. Totalpoängen 63 av 100 möjliga kan jämföras med genomsnittet i bemannings- och rekryteringsbranschen, som ligger på 42 poäng.

– Att bidra till en hållbar utveckling på arbetsmarknaden sammanfattar vår kärnverksamhet. Genom att hjälpa våra kunder bidrar vi till att skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över, säger Lars Forseth.

ManpowerGroup kopplar sitt hållbarhetsarbete till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Fokus ligger på god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10).

EcoVadis har utvärderat mer än 10 000 företag över hela världen. Företagets metoder vilar på erkända metoder och standarder, bland annat Global Reporting Initiative (GRI) och FN:s Global Compact-initiativ. EcoVadis används av 150 multinationella företag för att bedöma leverantörer.

Läs mer om EcoVadis på deras hemsida: http://www.ecovadis.com

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

ManpowerGroup kommenterar SVT-inslag om påstådd diskriminering14.5.2018 09:04Pressmeddelande

SVT Nyheter Västerbotten publicerade den 11 maj ett inslag i vilket en person upplever sig diskriminerad efter att ha sökt jobb via Manpower. Mannen uppger att han har sökt samma jobb under olika namn vid olika tillfällen, med olika utfall. Enligt SVT har mannen anmält Manpower till Diskrimineringsombudsmannen, men enligt samma källa är det ännu oklart om DO faktiskt kommer att utreda fallet. ManpowerGroup har inte tagit emot någon anmälan och vi kan därför inte ge vår syn på innehållet i en sådan. Vi kommenterar heller aldrig en enskild person i media, eftersom det är oerhört viktigt för oss att värna den personliga integriteten hos människor som söker arbete hos oss nu och i framtiden. Däremot berättar vi gärna om hur vi arbetar för en rättvis rekrytering med hög kvalitet. Vår regionchef för Norrland, Eva Ageskär, intervjuades därför av SVT Nyheter Västerbotten. Fördomsfri rekrytering är centralt inom hela ManpowerGroup. Mer än var fjärde medarbetare hos oss, drygt 27 procent, har ut

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.