ManpowerGroup rankas högt inom hållbarhet

ManpowerGroup i Sverige har nått guldnivå i EcoVadis internationella hållbarhetsbedömning, en klassning som bara fem procent av utvärderade företag i världen tilldelas. ManpowerGroups totalpoäng i utvärderingen ligger 50 procent över snittet i bemannings- och rekryteringsbranschen.

– Under många år har vi arbetat för innovativa lösningar för ett hållbart arbetsliv. Vi är stolta över det här kvittot från en ansedd och oberoende granskare som EcoVadis, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup i Sverige.

EcoVadis utvärdering fokuserar på hur företagen hanterar sin påverkan på ekonomi, miljö och samhälle och hur transparent deras arbete är. Resultatet placerar ManpowerGroup i Sverige bland de 5 procent av företag i världen som kvalificerar sig för guldnivån. Totalpoängen 63 av 100 möjliga kan jämföras med genomsnittet i bemannings- och rekryteringsbranschen, som ligger på 42 poäng.

– Att bidra till en hållbar utveckling på arbetsmarknaden sammanfattar vår kärnverksamhet. Genom att hjälpa våra kunder bidrar vi till att skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över, säger Lars Forseth.

ManpowerGroup kopplar sitt hållbarhetsarbete till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Fokus ligger på god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10).

EcoVadis har utvärderat mer än 10 000 företag över hela världen. Företagets metoder vilar på erkända metoder och standarder, bland annat Global Reporting Initiative (GRI) och FN:s Global Compact-initiativ. EcoVadis används av 150 multinationella företag för att bedöma leverantörer.

Läs mer om EcoVadis på deras hemsida: http://www.ecovadis.com

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.