ManpowerGroup rankas som ett av världens mest hållbara företag

29.9.2016 11:43 | ManpowerGroup

För åttonde året i rad rankas ManpowerGroup som ett av världens mest hållbara företag av Dow Jones Sustainability Index. Företagen på listan har bedömts utifrån ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet.

– Det är fantastiskt roligt att vårt engagemang för hållbarhet får ett så prestigefyllt internationellt erkännande. Vi arbetar målmedvetet för att bidra till en positiv samhällsutveckling, och det här är ett bevis på att vi är på väg åt rätt håll, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Dow Jones Sustainability Index bedömer årligen företag utifrån en rad faktorer kopplade till ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet. ManpowerGroup är det enda företaget inom kategorin professionella tjänster som har kommit med i indexet åtta år i följd.

– Vårt huvudsakliga fokus kommer alltid att ligga på att hjälpa våra kunder och att skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över. Men ett modernt företag kan inte nöja sig där, utan bör ta ett långsiktigt och aktivt ansvar inom områden som jämställdhet, mångfald och miljöpåverkan, säger Lars Forseth.

Till grund för Dow Jones Sustainability Index ranking ligger ManpowerGroups globala hållbarhetsrapport, med information om hållbarhetsarbetet i Sverige och 15 andra länder runtom i världen. Eftersom huvudkontoret ligger i USA inkluderas ManpowerGroup i det nordamerikanska indexet.

Här finns hela ManpowerGroups hållbarhetsrapport Sustainability in the human age att ladda ner.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.