​ManpowerGroup släpper global hållbarhetsrapport: 3,4 miljoner människor fick jobb via Manpower

2.10.2015 09:24 | ManpowerGroup

ManpowerGroups årliga hållbarhets- och csr-rapport ”Sustainability in the Human Age” visar på krafttag för en bättre miljö och stora insatser både för att få människor i jobb och företag att hitta rätt kompetens - och därmed få bästa möjliga förutsättningar att växa. Över 3,4 miljoner människor världen över har fått jobb via ManpowerGroup bara under 2014 och en tredjedel av dem är mellan 18 och 25 år. I Sverige bidrog ManpowerGroup till att 20.000 människor fick jobb under förra året.

Rapporten redovisar koncernens ekonomiska, sociala och miljömässiga påverkan. Den belyser också vilka åtaganden som gjorts när de gäller att hjälpa människor till ett meningsfullt arbete, affärsetik, ansvarsfulla processer samt att bidra till att företag växer genom effektiv kompetensmatchning.

- Vi inom ManpowerGroup drivs av två huvudsakliga syften: dels att hjälpa våra kunder att navigera på en osäker marknad i snabb förändring, dels skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över, år efter år. Vi tar ett stort ansvar både för kompetensmatchning och miljö. Våra medarbetare lägger dessutom ner nära 60 000 frivilliga timmar som coacher och mentorer och ser varje dag hur ett jobb gör skillnad för människor, familjer och samhället i stort, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

I ett 80-tal länder, inklusive Norden, genomför ManpowerGroup olika typer av aktiviteter för att göra människor mer anställningsbara, till exempel coachning, fortbildning och karriärplanering. Var tredje som får ett jobb är mellan 18 och 25 år och över hälften av ManpowerGroups medarbetare är kvinnor.

Det transparenta och etiska förhållningssättet har bidragit till att göra ManpowerGroup till det enda företaget i branschen som fått utmärkelsen Most Ethical Company i den prestigefyllda amerikanska Ethisphere-rankingen fyra år i rad. ManpowerGroup finns även med bland Fortune Magazines ”World’s Most Admired Companies”.

För mer information kontakta:

Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, tel: 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

För rapporten i sin helhet samt bilder på Lars Forseth, besökwww.manpowergroup.se/Pressrum1/#/

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.