​ManpowerGroup släpper global hållbarhetsrapport: 3,4 miljoner människor fick jobb via Manpower

ManpowerGroups årliga hållbarhets- och csr-rapport ”Sustainability in the Human Age” visar på krafttag för en bättre miljö och stora insatser både för att få människor i jobb och företag att hitta rätt kompetens - och därmed få bästa möjliga förutsättningar att växa. Över 3,4 miljoner människor världen över har fått jobb via ManpowerGroup bara under 2014 och en tredjedel av dem är mellan 18 och 25 år. I Sverige bidrog ManpowerGroup till att 20.000 människor fick jobb under förra året.

Rapporten redovisar koncernens ekonomiska, sociala och miljömässiga påverkan. Den belyser också vilka åtaganden som gjorts när de gäller att hjälpa människor till ett meningsfullt arbete, affärsetik, ansvarsfulla processer samt att bidra till att företag växer genom effektiv kompetensmatchning.

- Vi inom ManpowerGroup drivs av två huvudsakliga syften: dels att hjälpa våra kunder att navigera på en osäker marknad i snabb förändring, dels skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över, år efter år. Vi tar ett stort ansvar både för kompetensmatchning och miljö. Våra medarbetare lägger dessutom ner nära 60 000 frivilliga timmar som coacher och mentorer och ser varje dag hur ett jobb gör skillnad för människor, familjer och samhället i stort, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

I ett 80-tal länder, inklusive Norden, genomför ManpowerGroup olika typer av aktiviteter för att göra människor mer anställningsbara, till exempel coachning, fortbildning och karriärplanering. Var tredje som får ett jobb är mellan 18 och 25 år och över hälften av ManpowerGroups medarbetare är kvinnor.

Det transparenta och etiska förhållningssättet har bidragit till att göra ManpowerGroup till det enda företaget i branschen som fått utmärkelsen Most Ethical Company i den prestigefyllda amerikanska Ethisphere-rankingen fyra år i rad. ManpowerGroup finns även med bland Fortune Magazines ”World’s Most Admired Companies”.

För mer information kontakta:

Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, tel: 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

För rapporten i sin helhet samt bilder på Lars Forseth, besökwww.manpowergroup.se/Pressrum1/#/

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kommuner pratar integration genom jobb på Matchningsakuten i Almedalen21.6.2018 11:48Pressmeddelande

Hur löser vi integration genom jobb? Högkonjunktur, kompetensbrist och utanförskap. Att snabbt få ut nyanlända arbetssökande i arbetslivet är en viktig samhällsfråga och samtidigt en möjlighet för Sverige. Under Almedalsveckan i Visby bjuder ManpowerGroup in utvalda till Matchningsakuten i Almedalen för att prata om matchning och integration genom jobb. Tillsammans med kommunföreträdare diskuterar ManpowerGroup lösningar för att snabbt matcha rätt kompetens med rätt arbetsgivare. Följ #matchningsakuten på Twitter och LinkedIn 2-6 juli.