ManpowerGroups hållbarhetsrapport 2018: ManpowerGroup minskade flygutsläppen med 11 procent

ManpowerGroup minskade sina koldioxidutsläpp från flygresor med 11 procent under 2018. Det innebär en total minskning på 49 procent sedan 2012 och bakom de minskade utsläppen ligger förändrade resevanor och digitala möteslösningar. Det visar ManpowerGroups nya hållbarhetsrapport.

– Att ta ett tydligt klimatansvar som arbetsgivare är oerhört viktigt. Vår största klimatbov är våra flygresor och vi anstränger oss för att välja hållbara resor och digitala lösningar i stället för flyg, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige

ManpowerGroups miljöutredning från 2012 visade att företagets största inverkan på miljön främst var utsläpp från flygresor, hyrbilar och tjänstebilar. År 2015 införde därför företaget en ny resepolicy som bland annat innebär att medarbetarna väljer tåg före flyg på de sträckor där det är praktiskt möjligt. Samtidigt har ManpowerGroup investerat i digital infrastruktur som gör att det är lättare att mötas över distans.

– Vår satsning på digitala lösningar är absolut nödvändiga för att bidra till en mer hållbar arbetsmarknad. Det leder både till en minskad klimatpåverkan i form av mindre resor och mer flexibilitet till våra anställda för att få ihop livspusslet, säger Mikael Jansson.

Länkar till ManpowerGroups Hållbarhetsrapport 2018 och mer information om ManpowerGroups hållbarhetsarbete finns nedan.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

Fakta om ManpowerGroups arbete för minskade koldioxidutsläpp

• Det genomsnittliga utsläppet från företagets tjänstebilar har minskat med 28 procent, från 141 g koldioxid/km till 102 g koldioxid/km mellan 2012 och 2018.
  • Byter successivt ut fossildrivna tjänstebilar mot laddhybrider och i viss mån elbilar. I dag är över 30 procent laddhybrider, målet är 45 procent 2019.
  • Cirka 50 procent av de fastigheter i Sverige där ManpowerGroup är hyresgäst har miljöklassning. Målet är att 80 procent av alla nyetableringar på längre sikt ska ha någon av miljöklasserna LEED guld, silver eller brons.
  • 8 av 10 fakturor skickades digitalt under 2018, till en inbesparad miljöpåverkan på omkring 14 ton koldioxid.
Överblick ManpowerGroups hållbarhetsarbete

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.