ManpowerGroups hantering av smittorisk av Coronavirus

Med anledning av den senaste tidens händelser kring det nya Coronaviruset gör ManpowerGroup ett antal förebyggande åtgärder. Syftet är dels att om möjligt förhindra smittspridning och dels att hantera situationer som eventuellt kan komma att uppstå. Vi bevakar läget noggrant och följer Folkhälsomyndighetens och Regeringens råd och riktlinjer.

ManpowerGroups förebyggande åtgärder innebär:

Instruktioner till våra konsulter
Vi informerar kontinuerligt alla våra medarbetare via intranät och närmaste chef. De har fått riktlinjer som syftar till att minimera risken för smittspridning - huvudsakligen att stanna hemma vid sjukdom, ta ansvar för att inte utsätta andra för infektion, vara extra noggranna med hygien samt informera sin närmaste chef om man nyligen vistats i riskområde. Vill du ta del av ManpowerGroups riktlinjer till våra medarbetare, vänligen hör av dig till din kundkontakt.

I samband med detta vill vi uppmana alla våra kunder att dela med er av er verksamhets riktlinjer kring Coronavirus till våra medarbetare som arbetar på plats hos er. Dessa kommer givetvis att vara vägledande för våra konsultmedarbetare.

I övrigt fortgår vår verksamhet och vår leverans till våra kunder som tidigare.

Uppdaterad information
Vi gör fortlöpande bedömningar av situationen och om vi ser en ökad risk för infektion i Sverige kommer vi att ta till fler åtgärder. Vi följer myndigheternas beslut och kommer att uppdatera informationen här kontinuerligt.

Frågor
Du är välkommen att ställa dina frågor om ManpowerGroups förebyggande åtgärder samt hantering av eventuella situationer till din kundkontakt hos oss.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kvinnor lockas mer av ett större lönekuvert än män6.3.2020 07:53:33 CETPressmeddelande

Vill du rekrytera kvinnor? Då ska du erbjuda ett större lönekuvert. Framförallt är det kvinnor mellan 25 och 44 år som lockas av en högre lön – och det är också en viktig faktor som får dem att stanna på sin nuvarande arbetsplats. För män i samma ålder är lönen inte lika viktig. Det visar en undersökning som ManpowerGroup har genomfört bland över 1 000 arbetande personer i Sverige och Norge.

Rekordhög kompetensbrist – 6 av 10 arbetsgivare har svårt att rekrytera4.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Drygt sex av tio svenska arbetsgivare, 64 procent, upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Det är den högsta siffran i undersökningens historia, kompetensbristen i Sverige har mer än fördubblats jämfört med för tio år sedan. Situationen är värst för storföretagen, där hela 89 procent har svårt att rekrytera. Det visar nya siffror från ManpowerGroups globala kompetensbristundersökning Talent Shortage.