Manpowers kommentar till dom i Arbetsdomstolen

Arbetsdomstolen dömer Manpower för indirekt diskriminering 20 juni 2018. Manpower har följt kollektivavtalet om studentanställningar, men domstolen klandrar kollektivavtalet.

Det kollektivavtal som reglerar extrajobb för studenter innebär att en person för att kunna få en sådan anställning ska ha en annan huvudsaklig sysselsättning; pension, studier eller annat arbete, på minst 50 procent. Arbetsdomstolen konstaterar att kollektivavtalets regler strider mot Diskrimineringslagen. Domen får till konsekvens att centrala parter måste ändra kollektivavtalet.

- Manpower har följt det gällande centrala kollektivavtalet, men trots det fäller Arbetsdomstolen oss. Vi kan konstatera att kollektivavtalet måste ändras. Nu är det upp till arbetsmarknadens parter att ta fram ett ändrat kollektivavtal, som givetvis kommer att gälla hela bemanningsbranschen. Vi välkomnar ett kollektivavtal med ännu tydligare gränsdragning mellan extrajobb och huvudsaklig sysselsättning, så att ingen ska hamna i tvivel om vad som gäller. Alla förtjänar att känna sig trygga med skillnaden mellan ett extrajobb och ett vanligt jobb, kommenterar Lars Forseth, vd ManpowerGroup.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.