Manpowers kommentar till dom i Arbetsdomstolen

Arbetsdomstolen dömer Manpower för indirekt diskriminering 20 juni 2018. Manpower har följt kollektivavtalet om studentanställningar, men domstolen klandrar kollektivavtalet.

Det kollektivavtal som reglerar extrajobb för studenter innebär att en person för att kunna få en sådan anställning ska ha en annan huvudsaklig sysselsättning; pension, studier eller annat arbete, på minst 50 procent. Arbetsdomstolen konstaterar att kollektivavtalets regler strider mot Diskrimineringslagen. Domen får till konsekvens att centrala parter måste ändra kollektivavtalet.

- Manpower har följt det gällande centrala kollektivavtalet, men trots det fäller Arbetsdomstolen oss. Vi kan konstatera att kollektivavtalet måste ändras. Nu är det upp till arbetsmarknadens parter att ta fram ett ändrat kollektivavtal, som givetvis kommer att gälla hela bemanningsbranschen. Vi välkomnar ett kollektivavtal med ännu tydligare gränsdragning mellan extrajobb och huvudsaklig sysselsättning, så att ingen ska hamna i tvivel om vad som gäller. Alla förtjänar att känna sig trygga med skillnaden mellan ett extrajobb och ett vanligt jobb, kommenterar Lars Forseth, vd ManpowerGroup.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: Det våras för fler jobbtillfällen inom handeln igen12.3.2019 08:55:05 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig en något ökad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +5 procent. Det ser med andra ord ljusare ut på arbetsmarknaden igen, efter den bleka prognosen från föregående kvartal då arbetsgivarna i handelssektorn inte trodde på någon jobbtillväxt alls. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: Frostigt på vårens arbetsmarknad i energisektorn12.3.2019 08:53:39 CETPressmeddelande

Arbetsgivare i energisektorn förväntar sig en minskad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på -8 procent. Det är en drastisk minskning på hela 22 procentenheter jämfört med förra våren, då prognosen låg på optimistiska +14 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: Många fler jobbtillfällen inom hotell- och restaurangbranschen12.3.2019 08:53:16 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under andra kvartalet 2019, med en urstark sysselsättningstrend på +23 procent. Det är ett uppsving på sju procentenheter jämfört med förra våren, då prognosen låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +9 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.